کودک‌آزاری به بهانه «هواداری» و نمایش «رجزخوانی»

واکنش‌های نسنجیده پس از انتشار ویدیوی آزار و تهدید یک کودک هوادار فوتبال

انتشار فیلمی کوتاه از صحنه کودک‌آزاری به بهانه رجزخوانی هواداری فوتبال، دل‌آزار بود، اما واکنش‌ها به این اتفاق هولناک نیز به نگرانی‌ها درباره جریان کودک‌آزاری در ایران افزود.

در فیلم منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی، دو مرد جوان با خشونت فیزیکی و کلامی می‌خواهند کودکی را مجبور کنند که علیه تیم مورد علاقه‌اش جملاتی را بگوید. کودک مقاومت می‌کند و مرد آزارگر به آزار ادامه می‌دهد. مرد دیگری نیز خارج از کادر دوربین تهدید می‌کند. صحنه‌ای دلخراش است که بازنشر آن اگرچه کمک کرد تا فرد آزارگر توسط پلیس دستگیر شود، اما در انتشار آن، حقوق کودک آزاردیده مورد توجه قرار نگرفته است. انتشار عکس کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند مذموم است، به این دلیل که برای کودک ناامنی به وجود می‌آورد و در شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، و آن موقعیت می‌تواند منجر به آسیب‌هایی برای او شود. منتشرکنندگان می‌توانستند تصویر کودک را بپوشانند، اما دراین‌باره سهل‌انگاری کردند. حتی باشگاه استقلال در رسانه‌های رسمی خود، تلگرام، اینستاگرام و توییتر، از تصویر صورت آن کودک هنگام آزار استفاده کرد و آن عمل خود را حمایت از آن کودک دانست.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری، که بیش از وزارت، علاقه به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دارد، در توجیه چرایی انتشار تصویر کودک نوشت: «تصویر این پسر رو تعمدی گذاشتم تا همه چهره‌ش رو ببینند. اون کسی باید چهره‌ش محو و تار بشه که داره زور می‌گه و اذیت می‌کنه این پهلوون رو.»

واکنش‌های چهره‌های شناخته‌شده دو باشگاه و حتی برخی مسئولان در مقابل این کودک‌آزاری، ورود به فضای رجزخوانیِ هواداری بود. کودک خود را طرفدار استقلال معرفی کرده بود و آزارگر در فیلم طرفدار پرسپولیس است. همین موضوع بهانه «کُری»‌هایی شد و مسئله اصلی را نادیده گرفتند. بدیهی است که طرفداری فرد آزارگر از یک تیم، هرگز به معنای آزارگر بودن طرفداران آن تیم نیست. اما همین نکته بدیهی به جنگ و جدلی بی‌معنا تبدیل شد و انگار زشتی و پلیدی کودک‌آزاری از نظرها دور شده است. لیدرهای مجازی فوتبال ایران در چنین مواقعی رفتارهایی زننده دارند و هر مسئله‌ای را به انحراف می‌کشند.

موضوع کودک‌آزاری در این فیلم اگرچه به سوژه هواداری فوتبال مربوط است، اما فارغ از آن، در باشگاه‌ها و مدارس آموزشی ورزش، مسئله کودک‌آزاری همیشه مطرح است. کودکان پرشماری در باشگاه‌ها مورد آزار یا حتی تعرض و تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، اما همواره چنین اتفاقاتی پنهان باقی می‌ماند و به دلیل وحشت از عواقب، از طرح و علنی کردن آن خودداری می‌شود . بسیاری از این کودکان فعال در ورزش، حمایت مطلوبی از سوی خانواده‌های خود نمی‌شوند و همین امر به پنهان ماندن حوادث احتمالی کمک می‌کند. نهادهای ورزشی و حتی رسانه‌های ورزشی نیز به اندازه کافی نظارت و حساسیت ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه استقلال پس از انتشار فیلم آن کودک‌آزاری، چنین واکنش نشان داد: «کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که یک کودک هوادار استقلال مورد خشونت کلامی و آزار فیزیکی از سوی ۲ فرد قرار گرفته است. باشگاه استقلال ضمن ابراز تاسف عمیق از این اتفاق، از مراجع ذيربط درخواست می‌نمايد ضمن شناسایی این ۲ فرد کودک آزار، با آن‌ها برخورد قانونی شود. همچنین باشگاه استقلال به طور قطع تقدیر ویژه‌ای در اولین فرصت پس از لیگ قهرمانان آسیا از این کودک آبی‌دل خواهد کرد.»

افشین پیروانی، مدیر تیم پرسپولیس، با نوع واکنش خود مورد انتقاد قرار گرفت. او نوشت: «مکتب پرسپولیس اخلاق‌مداری است. با ویدیوهای ساختگی و کلیپ‌های دروغین نمی‌توانید به این مکتب خدشه‌ای وارد کنید.» منتقدان پیروانی معتقدند که او با این واکنش، مسئله خشونت علیه کودک را نادیده گرفت و کودک‌آزاری را با کُریِ هواداری پاسخ داد. همین واکنش نسنجیده، به کری‌خوانی بیشتر هواداران مجازی منجر شد.

کودکی دوازده ساله که اهل روستای نهاردان شهرستان داورزن در استان خراسان رضوی است، در دو روز اخیر با حجم زیادی از واکنش‌ها مواجه شده است و این می‌تواند امنیت روانی او را به خطر بیندازد. شبکه محلی صدا و سیما در خراسان سراغ این کودک رفته است و او ماجرا را چنین تعریف کرده است: «من یک روز کنار صحرا بودم که داشتم با پرچم استقلال خوشحالی می‌کردم که یک نفر من را صدا زد و از من سؤال کرد که آیا طرفدار استقلال هستم که من هم در جوابش گفتم بله. آن فرد در ادامه دستم را گرفت و از من خواست به استقلال توهین کنم که من به او گفتم که این کار را نخواهم کرد که در ادامه با چاقو و گاز اشک‌آور من را تهدید کرد.»

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان داورزن اعلام کرد: «فردی که اقدام به آزار کودک هوادار تیم استقلال در شهرستان داورزن کرده بود، هم‌اکنون توسط پلیس فتا سبزوار دستگیر (شده است) و در اسرع وقت، این متهم به مرجع قضایی شهرستان داورزن تحویل داده می‌شود.»

بیشتر از فوتبال