ایلان ماسک: در آغاز راه سفر به مریخ عده‌ای خواهند مرد

«سفر به مریخ خطرناک، ناخوشایند، و طولانی است»

 ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و اسپیس‌اکس - HANNIBAL HANSCHKE / POOL / AFP

 ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و اسپیس‌اکس، در مصاحبه‌ای با صراحت درباره سفر اکتشافی به مریخ گفت که «احتمالاً در آغاز راه عده‌ای خواهند مرد.»

آقای ماسک که با  پیتر دیاماندیس، بنیانگذار و رئیس اکس‌پرایز، در جریان اعلام پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری برای حذف کربن با پخش زنده سخن می‌گفت، اظهار داشت که رفتن به مریخ «بازی آدم‌ پولدارها» نیست.

اکس‌پرایز بر اساس توصیف خودش، سازمانی است که «رقابت‌های جهانی در مقیاس بزرگ را برای یافتن راه‌حل‌ برای چالش‌های بزرگ جهان» تشویق می‌کند.

هدف رقابت ۱۰۰ میلیون دلاری این سازمان برای حذف کربن، ترغیب پروژه‌هایی است که با استخراج دی‌اکسید کربن از جوّ زمین، با نشر خطرناک این گاز گلخانه‌ای در جوّ مقابله کنند.

آقای ماسک هنگام این مصاحبه گفت که سفر به مریخ «خطرناک، ناخوشایند، و طولانی است، و آدم ممکن است زنده برنگردد، اما این یک ماجراجویی باشکوه و یک تجربه شگفت‌انگیز خواهد بود.»

دکتر دیاماندیس گفت: «و نام فرد (مسافر) به تاریخ خواهد پیوست.»

آقای ماسک در پاسخ گفت: «شاید هم نه … شاید سفر دلپذیری نباشد، احتمالاً آدم غذای خوبی برای خوردن نخواهد داشت و همه مشکلات دیگری که می‌دانید.»

آقای ماسک افزود: «اگر خواهان سفری دشوار و خطرناک هستید که ممکن است از آن زنده برنگردید، اما یک ماجراجویی باشکوه خواهد بود، مریخ مقصد سفر شما است. این آگهی تبلیغ سفر مریخ است.»

دکتر دیاماندیس گفت: «با این حال، هزاران، اگر نه میلیون‌ها، داوطلب دارید که می‌خواهند بروند.»

آقای ماسک گفت: «راستش را بخواهید، احتمالاً در آغاز راه عده‌ای خواهند مرد. مثل یک پرش خطرناک بر روی کوه یخ خواهد بود.»

او افزود: «ما هیچ کس را وادار نمی‌کنیم که برود.» سپس خندید و گفت: «فقط با داوطلب سروکار خواهیم داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماسک در مصاحبه روز پنجشنبه‌اش با دکتر دیاماندیس در کیپ کاناورال در سواحل شرقی فلوریدا، پابرهنه ظاهر شد.

به گزارش سایت ویژه رقابت حذف کربن، در جریان آن مصاحبه زنده اعلام شد که «هدف، مقابله با بزرگ‌ترین تهدید بشریت، یعنی همان مبارزه با تغییرات آب و هوا و ایجاد تعادل مجدد در چرخه کربن در زمین» است.

در آن سایت آمده است: «این رقابت جهانی چهارساله، نوآوران را به صورت فردی و تیمی از هر جای کره زمین دعوت می‌کند تا راه حل‌هایی را ارائه کنند که بتواند دی اکسید کربن را مستقیماً از جو یا اقیانوس‌ها بیرون بکشد و آن را به شکلی پایدار ذخیره کند.»

بودجه این رقابت از سوی سازمان خیریه آقای ماسک تأمین می‌شود. ۱۰۰ میلیون دلار بیشترین مبلغی است که این بنیاد تاکنون (به چنان مواردی) تخصیص داده است.

آقای ماسک امسال ۱۵۰ میلیون دلار به موسسات خیریه مختلف کمک مالی کرده است. این مبلغ بیشتر از کمک‌های خیریه او در سال‌های گذشته است. به گزارش برنامه ری‌کُد که [اخبار مربوط به فن‌آوری را پوشش می‌دهد و] متعلق به نشریه اینترنتی واکس است، آقای ماسک چنان سریع پول اهدا می‌کند که گاهی دریافت‌کننده هدیه، خودش از دریافت آن بی‌خبر است.

این رسانه روز پنجشنبه گزارش داد که تیم خیریه آقای ماسک کارمند تمام وقت ندارد و او برای کمک مالی به پروژه‌های خیرخواهانه، از اشخاص مختلف مشاوره می‌گیرد.

آقای ماسک در ۷ ژانویه توییت کرد: «در ضمن، من همیشه از بازخورد انتقادی درباره کمک‌های خیرخواهانه و ایده‌های نو برای نحوه خرج کردن پول برای مقاصدی که واقعاً تفاوت ایجاد کند، استقبال می‌کنم (سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد).»

غیر از ۱۰۰ میلیون دلار برای حذف دی‌اکسید کربن، آقای ماسک به اهدای میلیون‌ها دلار به اهداف دیگر طی سه ماه آینده متعهد شده است. او ۳۰ میلیون دلار به موسسات خیریه در جنوب تگزاس، ۵ میلیون دلار به سایت یادگیری آنلاین «خان آکادمی»، ۵ میلیون دلار به محققان ویروس كرونا در بوستون، و یک میلیون دلار به سازمان خیریه فیدینگ تگزاس که گرسنگان را غذا می‌دهد، وعده داده است.

به گزارش ری‌کُد، سخنگوی «خان آکادمی» (Khan Academy) کمک مالی را «غیرمنتظره» خواند.

بنیاد ماسک که قبلاً در کالیفرنیا واقع شده بود، اینک در آستین در تگزاس مستقر است. آقای ماسک در ماه دسامبر اعلام کرد که به تگزاس نقل مکان کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان