تشدید حملات اسرائیل به مراکز تولید سلاح ایران در سوریه

به گفته منابع اطلاعاتی، جمهوری اسلامی ایران بخش‌هایی از صنایع پیشرفته موشکی و تسلیحاتی خود را به مجتمع‌های زیرزمینی موجود در سوریه منتقل کرده است

یک ساختمان مخروبه در حومه دمشق که به گفته مقام‌های سوری در حمله هوایی اسرائیل تخریب شده است- SANA/ REUTERS

منابع اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای از افزایش چشمگیر حمله‌های هوایی اسرائیل به مراكز تولید موشک و سلاح در سوریه خبر داده‌اند که به‌نظر می‌رسد متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشند.

خبرگزاری رویترز، روز پنج‌شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی اسرائیلی و غربی و تعدادی از افرادی که از سوریه خارج شده‌اند، نوشت: «ایران با بهره‌گیری از اتحاد طولانی‌مدتش با سوریه، بخش‌هایی از صنایع پیشرفته موشکی و تسلیحاتی خود را به مجتمع‌های زیرزمینی موجود در سوریه منتقل کرده است تا در نزدیکی مراکز جمعیتی اسرائیل، زرادخانه‌ای پیشرفته ایجاد کند.»

مداخله اسرائیل در جنگ ده‌ساله سوریه، پیش‌تر تنها شامل حمله‌های هوایی پراکنده به‌منظور از بین بردن محموله‌های اسلحه که ایران برای گروه حزب‌الله لبنان می‌فرستاد و همچنین جلوگیری از ایجاد پایگاه‌های شبه‌نظامیان در جنوب غربی سوریه، نزدیک به خاک اسرائیل، بود. اما سه مقام امنیتی اسرائیلی و دو مقام غربی آشنا به موضوع، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که در حال حاضر، اسرائیل نفوذ ایران به زیرساخت‌های نظامی سوریه را هدف گرفته است. 

آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، در ماه دسامبر سال گذشته اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ حمله موشکی اسرائیل به مواضع مرتبط با ایران در سوریه تنها در سال ۲۰۲۰، «سنگرسازی ایران در سوریه را کند کرده است... ولی ما هنوز تا دستیابی به اهدافمان در این عرصه راه درازی در پیش داریم». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از مقام‌های نظامی سوری و همچنین مقام‌های اطلاعاتی غربی به رویترز گفته‌اند هر نوع زیرساختی که بتواند به تلاش ایران برای تولید موشک‌های هدایت‌شونده دقیق‌تر کمک کند، بیش از هر تأسیسات دیگر نظامی مرتبط با ایران در سوریه، مورد توجه اسرائیل است و در صدر فهرست هدف‌های حمله‌ هوایی آن قرار می‌گیرد.  

به گفته این مقام‌ها، جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیده است که توسعه مخفیانه موشک‌های هدایت‌شونده دقیق در خاک سوریه، از حمل‌ونقل زمینی یا هوایی آن از ایران، در مقابل حمله‌های اسرائیل ایمن‌تر است. 

ژنرال یوسی کوپرواسر، مدیرکل سابق وزارت امور استراتژیک اسرائیل و رئیس پیشین شاخه تحقیقات اطلاعات ارتش اسرائیل به رویترز گفت: «من فکر نمی‌کنم که حمله به هر هدف یا همه اهداف متعلق به نیروهای مرتبط با ایران، مورد علاقه اسرائیل باشد. مسأله این نیست. ما سعی می‌کنیم به اهدافی حمله کنیم که تأثیر راهبردی داشته باشند.»

او افزود: «ما می‌خواهیم از تبدیل شدن سوریه به پایگاهی نزدیک به اسرائیل برای ایران جلوگیری کنیم، زیرا این مسأله ممکن است تغییر راهبردی شدیدی در وضعیت ایجاد کند... به همین دلیل است که ما همچنان پایگاه‌های ایرانی را می‌کوبیم تا آن‌ها کنترل آن کشور را در دست نگیرند.»