حمله اسرائیل به سوریه در پاسخ به سقوط موشک سوری در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای دیمونا

چگونه یک موشک زمین به هوای سرگردان سوریه‌ نزدیک بود فاجعه هسته‌ای در اسرائیل ایجاد کند؟

یک موشک زمین به هوای برد بلند اس-۲۰۰ نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه در این عکس دیده میشود. (عکس از وزارت دفاع سوریه)

ساعت ۱:۴۴ بامدا پنجشنبه ( به وقت تل‌آویو) ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، یک موشک زمین به هوای اس-۲۰۰ شلیک‌شده از طرف یک سایت پدافند موشکی نیروی پدافند هوایی ارتش سوریه در فاصله ۳۰ کیلومتری از تاسیسات هسته‌ای شیمون پِرِز اسرائیل در نزدیکی روستای دیمونا در صحرای نِگِب سقوط کرد. پس از آن به سرعت، یک سایت پدافند موشکی پاتریوت پی‌اِی‌سی-۲/جِم+ (Patriot PAC-2/GEM+) فرماندهی پدافند هوایی ارتش دفاعی اسرائیل به حالت آماده‌باش قرار گرفت و آژیر خطر آن به سرعت به صدا در آمد.

در پی آن شماری از جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل شامل چندین اف-۱۶دی بلاک ۴۰ (F-16D Block 40) از اسکادران ۱۰۹ مستقر در پایگاه هوایی رمات دیوید (Ramat David) در نزدیکی حیفا به پرواز در آمدند. شماری دیگر نیز از نوع اف-۱۶آی سوفا (F-16I Sufa) مسلح به موشک‌های کروز دلیله پایگاه رامون (Ramon) را ترک کرده و با شکستن دیوار صوتی که صدای آن در شمال اورشلیم به گوش رسید، به سرعت خود را برفراز جنوب لبنان رسانده و از آن جا موشک‌های کروز را به سمت همان سایت پدافند موشکی نیروی پدافند هوایی سوریه در منظقه الضمیر واقع در شمال غرب دمشق، شلیک کردند و آن سایت را به همراه شماری دیگر از اهداف در آن منطقه منهدم کردند. این مساله موجب جراحت چهار افسر پدافندی ارتش سوریه شد.

به نظر می‌رسد که موشک سرگردان زمین به هوای شلیک‌شده از خاک سوریه در حقیقت به سمت شماری از جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل شلیک شده بود که قصد داشتند از جنوب سوریه وارد حریم هوایی این کشور شوند. موشک زمین به هوای مورد نظر بدون آنکه سازوکار خودکشی (Self-destruction) آن فعال شود به پرواز در حریم هوایی اسرائیل ادامه داده و و از صحرای نگب و تاسیسات هسته‌ای دیمونا سر در می‌آورد و در پی تمام شدن سوختش در فاصله ۳۰ کیلومتری این تاسیسات، سقوط می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از اعلام رسمی نیروی دفاعی اسرائیل در رابطه با نوع موشک سقوط ‌کرده در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای شیمون پِرِز در نزدیکی روستای دیمونا، این تصور وجود داشت که موشک مورد نظر از نوع بالستیک بوده و ممکن است در پاسخ به حمله اخیر منتسب به اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای نطنز شلیک شده باشد. شایعه‌های دیگری نیز مبنی بر حمله ایران به تاسیسات اتمی اسرائیل با استفاده از پهپادهای انتحاری مطرح شده بود.

گفتنی است بسیاری از شهروندان اسرائیلی به علت ساقط نشدن موشک زمین به هوای شلیک‌شده در مسیر پروازش از خاک سوریه به قلب صحرای نگب از ارتش دفاعی اسرائیل انتقاد کرده‌اند. پیشتر موشک‌های زمین به هوای اس-۲۰۰ نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه که به سمت هواپیماهای اسرائیلی شلیک شده بودند و به علت برخورد نکردن به هدفشان سرگردان در آسمان اسرائیل پرواز می‌کردند، از جانب سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت پی‌اِی‌سی-۲/جِم+ و همچنین پیکان (Arrow) این کشور ساقط شده بودند.

در برخی موارد نیز موشک‌های زمین به هوای شلیک‌شده از طرف نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه به علت عدم عملکرد سازوکار خودکشی‌شان، در مناطق مسکونی این کشور سقوط کرده و به ساختمان‌ها آسیب رساندند و باعث کشته شدن غیرنظامیان شدند. در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، یک موشک اس-۲۰۰ شلیک ‌شده از طرف نیروی پدافند ارتش  سوریه به سمت گروهی از جنگنده‌های اف-۱۶آی اسرائیلی به اشتباه به هواپیمای جاسوسی رادیویی و الکترونیکی ایلیوشین ۲۰اِم نیروی هوایی روسیه برفراز دریای مدیترانه برخورد کرده و ۱۵ خدمه آن را به قتل رساند. در موردی دیگر در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۸ برابر با ۱ ژوئیه ۲۰۱۹ یک موشک اس-۲۰۰ شلیک‌شده از خاک سوریه به سمت گروهی از جنگنده‌های اف-۱۶آی نیروی هوایی اسرائیل که برفراز دریای مدیترانه پرواز می‌کردند سر از منطقه‌ای غیرمسکونی در منطقه اشغالی قبرس شمالی در آورد.

اگرچه بنابر اعلام نیروی دفاعی اسرائیل، واقعه بامداد پنجشنبه یک تصادف بود، اما به نظر می‌رسد که ارتش دفاعی اسرائیل و به‌خصوص واحد ۸۲۰۰ آن در روزهای کنونی در آماده‌باش کامل برای مقابله با هرگونه حمله متقابل ایران به تاسیسات هسته‌ای این کشور در پاسخ به اخلال در شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم احمدی روشن در نطنز از طرف این نیرو است. اخلالی که در تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری در نتیجه یک حمله رخ داد و بنابر ادعای مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران منجر به انهدام و از رده خارج شدن شمار زیادی از سانتریفیوژهای آی‌آر-۱ این مجموعه شد.