برنامه‌های خود را ثانیه آخر لغو می‌کنید؟ شما خودشیفته‌اید!

ماکیاول‌گرایی به فردی اشاره داد که فقط به منافع خود توجه دارد و از ابزارهای محاسبه شده و کلاهبردارانه بهره می‌جوید تا به اهداف خود برسد

این افراد معمولا «تصمیم‌های خودخواهانه یا کوته‌بینانه و دلخواهانه خود را به هزینه دیگران» انجام می‌دهند - pixabay

به گفته پژوهشی جدید، افرادی که همیشه برنامه‌های خود را در دقیقه آخر لغو می‌کنند، معمولا ویژگی‌های شخصیتی تاریکی نظیر خودشیفتگی و ماکیاول‌گرایی دارند.

طبق این تحقیق که در ژورنال «پرسونالیتی اند ایندیویجوال دیفرنسز» منتشر شده است، اصلاح عامیانه «پیچاندن» در اجتماع به تمایل به لغو برنامه‌ها «در مهلتی کم» اطلاق می‌شود و اغلب لغو برنامه اول «ظاهرا با هدف دستیابی به جایگزین‌هایی بهتر» انجام می‌پذیرد.

گرچه هر شخصی ممکن است در مقاطعی برنامه خود را در لحظه آخر لغو کرده باشد اما محققان خاطرنشان می‌کنند که این افراد در رفتار خود متفاوت هستند و تنها این اخلاق آزاردهنده را ندارند، بلکه این افراد معمولا «تصمیم‌های خودخواهانه یا کوته‌بینانه و دلخواهانه خود را به هزینه دیگران» انجام می‌دهند.

برای مطالعه ویژگی‌های مرتبط با این افراد، محققان «واحد روانشناسی عمومی: مرکز مطالعات رفتاری و شناختی درباره اعتیاد» در دانشگاه دیزبرگ اسن، در همکاری با «موسسه اروین ال هان برای تصویربرداری شدت مغناطیسی» از ۱۹۰ شرکت کننده ۱۷ تا ۳۰ ساله خواستند یک فرم نظرسنجی را پر کنند که «ویژگی‌های شخصیتی متفاوت و تمایلات افراد علاقمند به طفره رفتن از قرار‌های اجتماعی را ارزیابی می‌کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته محققان، این سوالات شامل معیارهای شخصیتی متعددی بود، از جمله مثلث تاریک که شامل ویژگی‌های شخصیتی خودشیفتگی، ماکیاول‌گرایی، و روان‌آزاری است، و نیز معیارهایی برای تعیین میزان تصمیم بدون تفکر، تعلل و ترس از بیرون ماندن در هر فرد داشت.

با ارزیابی نتایج سوالات، محققان دریافتند که تمام ویژگی‌های مذکور جز ترس از بیرون ماندن، مستقیما با رفتاری که در اصلاح عامه و روزمره «پیچاندن» خوانده می‌شود، مرتبط بود.

از ویژگی‌های مثلث تاریک، ماکیاول‌گرایی و خودشیفتگی دو عامل برتری بودند که می‌توانند علاقمند بودن یا نبودن افراد به لغو قرارهای برنامه‌ریزی شده در دقیقه آخر را پیش‌بینی کنند. محققان همچنین اشاره کردند که «تصمیم عمدی بدون تفکر و میزان زمان‌شناسی در تعلل» نیز در این ارزیابی نقش داشته است.

در روانشناسی، ماکیاول‌گرایی به فردی اشاره داد که فقط به منافع خود توجه دارد و از ابزارهای محاسبه شده و کلاهبردارانه بهره می‌جوید تا به اهداف خود برسد. «خودشیفتگی» نیز به عنوان «حسی پرطمطراق از اهمیت خود، فقدان همدلی با دیگران، نیاز به تعریف و تمجید شنیدن بیش از حد، و این اعتقاد که فردی منحصر‌به‌فرد است و باید به گونه‌ای ویژه با او رفتار شود» تعریف می‌شود.

به گزارش سای‌پست، محققان در پاسخ به اینکه چرا «ترس از بیرون ماندن» به یکی از عوامل منفی برای تعیین احتمال خودشیفتگی و لغو قرارها در ثانبه آخر تبدیل شده است، می‌گویند این ویژگی شامل «میل به اجتماعی شدن است تا بتوان از همه چیز و کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، باخبر ماند.» 

در مجموع، محققان گفتند لغو قرارها در ثانبه آخر، «پدیده‌ای حاصل از خودخواهی ذاتی است که در آن افراد قرارهای خود با دیگران را ناگهانی در آخرین لحظه لغو می‌کنند تا کار دیگری را که برای خود بهتر می‌بینند، دنبال کنند.» البته به گفته محققان هنوز برای درک کامل این پدیده به تحقیقات بیشتری نیاز است.

© The Independent

بیشتر از زندگی