نصب برنامه ردیابی کرونا در هند اجباری شد

زمانی که شخص با فرد ناقل ویروس کرونا در ارتباط قرار گیرد، پیام هشدار دریافت می‌کند

هند تاکنون بیش از ۳۷ هزار مورد ابتلا و ۱۲۱۸ مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا را در آن کشور تایید کرده است - REUTERS/Amit Dave

مسئولان در هند به تمامی کارکنان بخش‌های خصوصی و عمومی در کل کشور دستور داده‌اند تا برای شناسایی و تعقیب ویروس کرونا، از یک برنامک نرم‌افزاری دولتی استفاده کنند. این امر موجب نگرانی درباره نقض حریم خصوصی افراد شده است. 

 آروگیا ستو، یا پل سلامت، یک برنامک مبتنی بر بلوتوث و سیستم رهیاب یا جی‌پی‌اس است که از سوی مرکز اطلاعات ملی هند طراحی شده است و زمانی که افراد با  کسان دیگری که ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند، در ارتباط قرار بگیرند، هشداری به آنان می‌فرستد. 

هند تا کنون بیش از ۳۷ هزار مورد ابتلا و ۱۲۱۸ مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا را در آن کشور تایید کرده است. به این ترتیب، نرخ مرگ در این کشور ۷۶ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است. این نرخ در بریتانیا ۴۱۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است. 

وزارت داخلی هند گفت‌: «استفاده از آراگویا ستو باید برای تمامی کارمندان، چه در بخش خصوصی و چه دولتی، اجباری باشد. وزارت داخلی هند همچنین گفت: «اطمینان از این که این برنامک به شکل ۱۰۰ درصد در میان کارمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد»، بر عهده مسئولان و مدیران سازمان‌هاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، تلاش می‌کند تا محدودیت‌های اعمال شده بر کشور را که باعث شده است شمار بالایی از افراد در سطح کشور در خانه‌هایشان محبوس شوند، به تدریج تسهیل کند. 

هرچند دهلی‌نو از روز دوشنبه مقررات را در مناطق کم‌خطر تا حد زیادی تسهیل کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود که مقررات سرتاسری برای دست‌کم دو هفته دیگر برقرار بماند. 

با آن که نرم‌افزارهای تعقیب‌کننده موارد مشکوک به ابتلای ویروس کرونا در کشورهای دیگری، مانند کره جنوبی، موفق عمل کرده‌اند، اما کارشناسان می‌گویند (برای اثربخش بودن آن) دستکم ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی کشور باید آن را نصب کنند. 

شمار کاربران تلفن‌های هوشمند در هند حدود ۵۰۰ میلیون نفر برآورد می‌شود و تلفن‌های اندروید در این کشور محبوبیت بیشتری دارند. تاکنون برنامک مخصوص تعقیب کرونا، حدود ۵۰ میلیون بار از طریق گوگل‌پلی‌استور پیاده (دانلود) و نصب شده است. 

اما با وجود شمار اندک اصول مربوط به حریم خصوصی در قوانین هند و گرایش فزاینده حزب بی‌جی‌پی حاکم (متعلق به آقای مودی) به سوی خودکامگی، فعالان حق حریم خصوصی هشدار داده‌اند که کار چندانی در مقابل این سوءاستفاده نمی‌شود کرد. 

قبل از مقررات تعطیلی سراسری، دولت هند به دلیل تکیه زیاد به شبکه‌های نظارتی در جریان اعتراض‌های مربوط به قوانین شهروندی، از جمله استفاده از دوربین و پهپاد در تعقیب شرکت‌کنندگان در تظاهرات و ضعیف کردن شبکه‌های موبایل در مناطق محل برگزاری تظاهرات، مورد انتقاد قرار گرفته بود. 

اودباو تیواری، مشاور سیاست عمومی شرکت اینترنتی موزیلا، گفت: «این اقدام باید در چهارچوب مققرات دقیق و ظریفی انجام گیرد که پوشش حمایتی پرقدرتی از داده‌های اطلاعاتی را ارائه دهد و تحت کنترل یک نهاد مستقل باشد.» 

 دهلی نو که در جریان مراحل اولیه تولید برنامک مزبور گفته بود که آن نرم‌افزار «تنها برای مداخله‌های پزشکی ضروری» است، در پاسخ به ابراز نگرانی‌ها گفت که آراگیا ستو حریم خصوصی افراد را نقض نمی‌کند، چرا که تمامی داده‌ها به شکل ناشناس جمع‌آوری می شوند. 

© The Independent

بیشتر از جهان