جنجال در مجارستان در پی آگهی‌های کوکاکولا

طوماری با بیش از ۲۵۰۰۰ امضاء خواهان حذف این پوسترها شده است

Cocacolahu/Facebook

آگهی های کوکاکولا در مجارستان انتقاد قانونگذاران حزب محافظه کار را به خاطر ترغیب پذیرش دگرباشان جنسی برانگیخته است.

پوسترهای این آگهی که در ایستگاه های قطار و اتوبوس در بوداپست دیده می شود، همزمان با برگزاری فستیوال یک هفته ای موسیقی مترقی که از روز چهارشنبه با عنوان «انقلاب عشق» آغاز می شود، منتشر شده است. 

کارزار «عشق، عشق است» کوکاکولا حاوی تصاویر زوج های همجنس گرا در کنار شعارهایی چون «بدون شکر، بدون تعصب» است.

هرچند این پوسترها پیامی مثبت دارند، اما موجب نارضایتی برخی از جمله «بُلداگ ایستوان» نماینده پارلمان از حزب محافظه کار و دست راستی «فیدِژ» شده است. «فیدِژ» از سال ۲۰۱۰ در پارلمان مجارستان اکثریت را داشته است. «ایستوان» خواهان آن شده که تا زمانی که این پوسترها از اماکن عمومی جمع نشده اند، محصولات کوکاکولا تحریم شود. 

روز یکشنبه، ایستوان در حساب فیسبوکش نوشت: «تا هنگامی که این پوسترهای جنجالی را از مجارستان جمع نکرده اند، من از تولیداتشان استفاده نخواهم کرد! از همه می خواهم همین کار را بکنند!»

ناراضیان از این آگهی نیز طوماری برای جمع کردن این پوسترها از ایستگاه های مترو تهیه کرده اند که از روز شنبه تا کنون بیش از بیست و پنج هزار امضاء جمع کرده است. 

روی این طومار نوشته شده: «ما با تحریم کوکاکولا شروع می کنیم. در طومارمان برای جمع آوری این پوسترها در اسرع وقت کمک خواسته ایم و خواهان مبارزه با ترغیب کنندگان همجنس گرایی که هدفشان کودکان، خانواده ها و کل جامعه است، شده ایم».

کوکاکولا در واکنش به انتقادکنندگان از کارزارش گفته است این شرکت «مدت هاست که از جامعه دگرباشان جنسی حمایت می کند».

یک سخنگوی شرکت کوکاکولا در بیانیه ای به تلویزیون سی ان ان گفت: «شرکت کوکاکولا در کار خود از گونه گونی، فراگیری و تساوی دفاع می کند و از همین حقوق در جامعه هم حمایت می کند. به عنوان حامی قدیمی جامعه دگرباشان جنسی، معتقدیم همه حق آن را دارند که کسی را که می خواهند دوست داشته باشند. کارزار تبلیغاتی که هم اکنون در مجارستان جریان دارد، نمایانگر این ارزش هاست».

ازدواج همجنس ها در مجارستان غیرقانونی است و هرچند ثبت همسری در سال ۲۰۰۹ قانونی اعلام شد، اما زوج های همجنس گرا از حقوق مساوی با زوج های دگرجنس گرا، بی بهره اند.

این به رغم نظرخواهی هایی است که نشان می دهد شهروندان مجارستان به گونه ای فزاینده از حقوق همجنس گرایان حمایت می کنند.

در سال ۲۰۱۷، یک نظرسنجی توسط انجمن همجنس گرایان، دوجنس گرایان و تراجنسی ها، نتیجه گیری کرد که شصت درصد ساکنین مجارستان معتقدند که همه، بدون توجه به گرایش های جنسیشان، باید از حقوق مساوی برخوردار باشند. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی