قتل به ظن جاسوسی برای پوتین و شیوع کرونا

جیمز نش، نویسنده کودکان، به دست همسایه‌اش که با مشکلات روانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، هدف گلوله قرار گرفت و کتک خورد تا جان باخت

جیمز نش، نویسنده کودکان که به دست همسایه‌اش کشته شد - Social Media

جیمز نش، نویسنده کودکان، به دست همسایه‌اش که با مشکلات روانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، هدف گلوله قرار گرفت و کتک خورد تا جان باخت، بنا بر جلسه دادگاه، همسایه این مرد مطمئن بود فرد قربانی جاسوسی است که برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، کار می‌کرده و وظیفه‌اش شیوع کووید-۱۹ بوده است.

الکس سرتین، ۳۴ ساله به آقای نش ۴۲ ساله با یک تفنگ شکاری دولول دست‌ساز شلیک کرد و بعد به دفعات به سر او لگد زد که باعث ایجاد جراحاتی مرگبار شد.

این حادثه مقابل حیاط خانه این نویسنده در محله آپر انهام نزدیک اندوور در همپشایر در ۵ اوت ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و او سه روز بعد در بیمارستان سوت‌همپتون درگذشت.

آزمایش پزشکی قانونی نشان می‌دهد که آقای نش جلوی ضربه گلوله را با دست چپ خود گرفته و در اثر ضربه‌های پی‌درپی به مغز و جراحات وارده به سرش جان باخته است.

در رسیدگی به این حادثه که در وینچستر انجام شد پدر و برادر آقای سرتین و همچنین سارا نش، همسر نش، صحبت کردند.

خانم نش در جلسه رسیدگی گفت که در حال برقراری تماس ویدیویی بوده که صدای شلیک تفنگ و صداهایی بلند را از حیاط خانه، جایی که همسرش مشغول به کار بود، شنیده است و با صحنه لگد زدن آقای سرتین به سر همسرش «چندین بار از روی عمد» روبه‌رو شده است.

همسر این نویسنده گفت: «به محض این که در خانه را باز کردم مردی را دیدم که سرتاپا لباس چرمی مشکی به تن داشت و به صورت همسرم که به پشت روی زمین افتاده بود لگد می‌زد.»

خانم نش گفت: «او از من می‌پرسید برای جبران خسارت‌هایی که او با از دست دادن درآمد و زندگی‌اش با آن روبه‌رو شده، من چه کار انجام می‌دهم و این‌که من دقیقا می‌دانم اوضاع از چه قرار است و تا حد زیادی هم عامل در قرنطینه ماندن او هستم. او می‌گفت: «تو آن کسی نیستی که می‌گویی، تو دانشمند ناسا هستی و کاملا از پروژه پاندورا خبر داری  و می‌دانی برای آن چه کار باید انجام بدهی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همسر این نویسنده گفت که قصد داشته همسایه‌اش را آرام کند اما چون فکر می‌کرده که قصد حمله به او را دارد فرار کرده است.   

جان، پدر آقای سرتین، گفت که پسرش با نش مشکل داشته و فکر می‌کرده «او به پوتین و شیوع بیماری کووید مرتبط» است.

پدر سرتین افزود که پسرش تحت قانون سلامت روانی بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۰ بازداشت شده است و معتقد بوده آقای نش که پیشتر به عنوان طراح گرافیک برای شرکت هوافضای ایرباس کار می‌کرد، در حال توطئه برای بوئینگ و ناسا بوده است.

در جلسه رسیدگی سرتین که خود در همان روز و بعد از تصادف با موتورسیکلت هنگام تعقیب پلیس جان باخت، گفته شد که او باور داشت «سازمان مرکزی اطلاعات، سازمان اطلاعاتی بریتانیا و نیروهای ویژه پلیس» او را تحت نظر دارند.

اسکات، برادر آقای سرتین، افزود: «در چند سال گذشته سلامت روانی الکس سرتین رو به افول گذاشت و او اغلب در اتاقش می‌ماند و با خود حرف می‌زد و از افرادی در فضا و جاسوسی سازمان‌های دولتی از خود صحبت می‌کرد.»

جیسون پگ، کارشناس پزشکی قانونی، گفت بعد از رهایی الکس سرتین از بیمارستان و سپردنش به خدمات مددکاری اجتماعی، وضعیت او وخیم شد و باعث شد که پدرش در ماه ژوئن با سرویس خارج از زمان اداری نظام پزشکی تماس بگیرد و دغدغه‌های خود را با آنان در میان بگذارد.

او گفت مدرکی از این تماس به مطب پزشک آقای سرتین، یعنی مطب پزشکی آدلاید در اندوور فرستاده شده اما این مدرک فقط در مطب ثبت شد و هرگز به پزشک او ارائه نشد.

آقای پگ افزود که بعد از تغییر مدیریت این مرکز رویه‌های سابق تغییر کرد تا این اتفاق دیگر رخ ندهد.

این کارشناس پزشکی قانونی پیش از صدور حکم قتل غیرقانونی گفت: «الکس سرتین نگران بود و فکر می‌کرد که جیمز نش برای پوتین و ناسا کار می‌کرده و به نحوی او را تحت کنترل داشته است.»

خانم نش همسرش را «مردی مهربان و سخاوتمند توصیف کرد که می‌خواست به مردم و جامعه کمک کند».

او گفت: «همسرم از هر چیزی در پیرامونش الهام می‌گرفت، عاشق نقاشی و خلق آثار هنری بود و می‌خواست آنها را با همه به اشتراک بگذارد و به همین خاطر بود که شخصیت‌هایی را خلق کرد که سر از کتاب‌های داستان کودکان او در آوردند.»

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان