هلیکوپتر ناسا برای اولین بار بر فراز مریخ پرواز کرد

«حالا می‌توانیم بگوییم که نوع بشر، یک بالگرد را بر فراز سیاره دیگری به پرواز درآورده است»

صد و هفده سال پس از پرواز اولین هواپیمای ساخت بشر روی کره زمین، حالا اولین پرنده ساخته دست انسان روی سطح مریخ هم به پرواز درآمده است.

به گزارش سازمان فضایی آمریکا، ناسا، روز دوشنبه، هلیکوپتر کوچک دو کیلوگرمی «اینجینیوئیتی» از سطح مریخ برخاست، سه متر به هوا رفت، مدت کوتاهی در هوا ماند، و بعد به سطح مریخ برگشت.

تصویری که از دوربین هیلکوپتر گرفته شده، سایه آن را بر سطح مریخ نشان می‌دهد، و در تصویر دیگری که سفینه مریخ‌نورد مادر («پرسویرنس») گرفته است، هلیکوپتر در حال پرواز ساکن دیده می‌شود.

می‌می آنگ، مدیر این پروژه، به کارکنانش اعلام کرد: «حالا می‌توانیم بگوییم که نوع بشر، یک بالگرد را بر فراز سیاره دیگری به پرواز درآورده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر قرار بود این پرواز روز بیست و یکم فروردین انجام شود، اما در آزمون پیش از پرواز مشکلی پیش آمد که مدیران پروژه را ناچار به تعویق آن کرد. مهندسان ناسا از روی کره زمین، علت مشکل را پیدا کردند و با مخابره پیام‌هایی، به اینجینیوئتی دستور دادند که مسئله را رفع کند.

سرعت چرخش تیغه پروانه بالگرد به حدود ۲.۴۰۰  دور بر دقیقه می‌رسد که برای بلند کردن اینجنیوئیتی از روی سطح لازم است، و تصور می‌شود که در آن سرعت، بالگرد می‌تواند بالای سطح بماند. 

این نخستین بار است که چنین وسیله‌ای با کنترل از زمین و با استفاده از نیروی برق، بر فراز یک سیاره دیگر هدایت می‌شود و پرواز می‌کند. آزمایش‌های بعدی، پرواز طولانی‌تر و در ارتفاع بالاتر اینجنیوئیتی را بررسی خواهد کرد و اطلاعاتی بیشتری در خصوص قابلیت‌های عملیاتی این بالگرد به دست خواهد داد.

ناسا با استفاده از اینجنیوئیتی هیچ آزمایش علمی انجام نمی‌دهد و آن را صرفا به چشم نمایش یک فناوری می‌بیند و بررسی طراحی‌هایی که برای کاوشگرهای فضایی آینده لازم است.

بیشتر از جهان