بالگرد اینجنیوئیتی ناسا آماده پرواز بر فراز مریخ

ناسا با استفاده از اینجنیوئیتی هیچ آزمایش علمی انجام نمی‌دهد

سرعت چرخش تیغه پروانه بالگرد به حدود ۲.۴۰۰  دور بر دقیقه می‌رسد- NASA/JPL-Caltech

بالگرد اینجنیوئیتی ناسا در آستانه پروازی تاریخی بر فراز سیاره سرخ، تیغه‌های پروانه خود را فعال کرد. این بالگرد در روزهای اخیر با موفقیت از مریخ‌نورد پرسویرنس جدا شده بود و تواناسته بود خود را بر روی سطح مریخ نگاه دارد. مهندسان از آن زمان تا کنون مراحل آماده‌سازی را پیش برده‌اند تا اطمینان یابند که این بالگرد برای پرواز آماده است.

بر اساس اعلام ناسا، اولین پرواز اینجنیوئیتی پس از ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) انجام خواهد شد و امید می‌رود که پیش از پایان سفر یک ماهه، دست‌کم پنج پرواز دیگر انجام شود. پس از آن، اگر نمایش این فناوری در جریان این آزمایش بر روی مریخ موفقیت‌آمیز باشد، اینجنیوئیتی بر روی سطح مریخ رها خواهد شد.

پیش از انجام این پرواز آزمایشی، ناسا باید مطمئن شود که بالگرد برای پرواز آماده است. اولین کار در این زمینه، باز کردن تیغه‌های پروانه بالگرد است که به عنوان «تیغ شهرت» (اشاره به فیلم blades of glory) نامیده می شود، سپس خارج کردن این تیغه‌ها از حالتی که در طول سفر به مریخ در آن قرار داشتند، و دست آخر آمادگی برای به‌چرخش درآمدن در هوا. آژانس فضایی اینک چرخش آهسته تیغه پروانه‌ها را، در حدی که سرعت چرخش آن قدر سریع نشود که اینجنیوئیتی را از سطح بلند کند، آغاز می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار است که این بالگرد از این تیغه‌ها برای ماندن روی سطح استفاده می‌کند و مرحله کلیدی دیگری پیش از انجام پرواز به شمار می‌رود. پس از آن، نوبت به مرحله دیگری می‌رسد که طی آن، سرعت چرخش تیغه پروانه بالگرد به حدود ۲.۴۰۰  دور بر دقیقه می‌رسد که برای بلند کردن اینجنیوئیتی از روی سطح لازم است، و تصور می‌شود که در آن سرعت، بالگرد می‌تواند بالای سطح بماند. سپس نخستین مرحله برخاستن از سطح انجام می‌گیرد و اینجنیوئیتی پیش از فرود، در جو رقیق مریخ پرواز می‌کند. 

این نخستین بار است که چنین وسیله‌ای با کنترل از زمین و با استفاده از نیروی برق، بر فراز یک سیاره دیگر هدایت می‌شود و پرواز می‌کند. آزمایش‌های بعدی، پرواز طولانی‌تر و در ارتفاع بالاتر اینجنیوئیتی را بررسی خواهد کرد و اطلاعاتی بیشتری در خصوص قابلیت‌های عملیاتی این بالگرد به دست خواهد داد.

ناسا با استفاده از اینجنیوئیتی هیچ آزمایش علمی انجام نمی‌دهد و آن را صرفا به چشم نمایش یک فناوری می‌بیند و بررسی طراحی‌هایی که برای کاوشگرهای فضایی آینده لازم است.

© The Independent

بیشتر از علوم