فرود موفق‌ مریخ‌نورد جدید ناسا بر سطح مریخ

هفت دقیقه آخر فرود، دلهره آورترین مرحله ماموریت سفینه پرزویرنس بود

مریخ‌نورد جدید آژانس فضایی ایالات متحده، ناسا، به نام «پرزویرنس» عصر پنجشنبه به وقت شرق آمریکا با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آمد.

مریخ نورد شش چرخه در دره «جزرو»ی مریخ فرود آمد که زمان دوری بستر دریاچه‌ای بوده و احتمالا در آبهای گرم آن در زمان‌های دور موجودات تک‌سلولی زندگی می‌کردند.

اعضای تیم کنترل ماموریت بر روی زمین با وجود شادمان فراوان نمی‌توانستند یکدیگر را بغل کنند، زیرا مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی مانع‌شان بود.

ورود سفینه پرزویرنس به جو مریخ با سرعتی نزدیک به بیست هزار کیلومتر بر ساعت دلهره‌آورترین بخش این ماموریت بود.

دقایقی بعد از فرود، حساب توییتر سفینه پرزویرنس نوشت: «به سلامت روی سطح مریخ فرود آمدم. پرزویرنس (پشتکار) آدم را به همه جا می رساند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسا از جهانیان دعوت کرده بود فرود سفینه را از طریق تلویزیون و اینترنت تماشا کنند. ایندیپندنت این رویداد تاریخی را به صورت زنده پخش کرد.

ناسا اطمینان داشت پرزویرنس پس از طی بیش از ۴۸۲ میلیون کیلومتر سالم فرود خواهد آمد، اما مرحله نهایی آن را عذاب‌آور توصیف کرده بود.

این مریخ‌نورد پیشرفته در صورت سالم ماندن پس از فرود، می‌تواند ماموریتش را آغاز کند، یعنی کاوش در سطح مریخ برای یافتن نشانه‌های حیات.

پرزویرنس (به معنای پشتکاری) قرار است از خاک و سنگ مریخ نمونه‌برداری کند و آنها را برای انتقال به زمین در ماموریت‌های بعدی آماده کند.

این ماموریت حدود ۲.۷ میلیارد دلار هزینه داشته و هدف آن تحقیق درباره میکرو ارگانیسم‌هایی است که از میلیون‌ها سال قبل در مریخ باقی مانده‌اند.

پس از دو فضاپیمای چین و امارات متحده عربی، پرزویرنس جدیدترین سفینه‌ای است که به مریخ می‌رسد. هر سه سفینه سال گذشته پرتاب شدند، در فرصت کوتاهی که زمین و مریخ در کمترین فاصله از هم قرار دارند و هر دو سال و دو ماه، یک بار پیش می‌آید.

ولی پرزویرنس اولین سفینه از بین سه سفینه اخیر است که روی سطح مریخ فرود  آمد. دو سفینه دیگر هنوز برفراز سیاره سرخ می‌گردند. پیش از پرزویرنس، سفینه دیگر ناسا به نام «کیوریاسیتی» هم بر سطح مریخ فرود آمده بود.

بیشتر از جهان