نادیده‌هایی از ملکه بریتانیا در قاب تلویزیون

به ندرت پیش می‌آید که ملکه در ملاء عام، در حال خوردن دیده شود

«در واقع، پشت این چهره جدی، او فردی بسیار سرزنده و شوخ‌طبع است»-THE COUNTESS OF WESSEX / BUCKINGHAM PALACE / AFP

ملکه بریتانیا در طول سلطنت ۶۷ ساله خود، آشکارا و خدشه ناپذیر، بردبار و استوار ظاهر شده است.

اما آنچه درباره ملکه بریتانیا می‌دانیم، به‌ویژه در زمان‌هایی که در حال ایفای مسئولیت‌های سلطنتی نیست، اندک است و حالا در مستندی که از تلویزیون آی‌تی‌وی انگلستان پخش شد، بخش‌هایی از این بخش از زندگی وی به تصویر کشیده شده است.

این مستند با عنوان «نادیده‌هایی از ملکه» (The Queen Unseen)، مصاحبه‌ها و تصاویر ویدیویی دیده نشده‌‌ای را در خود دارد و تفسیرهایی درباره خلق‌وخو و پشت صحنه زندگی ملکه، ارائه می‌کند.

این فیلم‌های خانوادگی و شخصی که به تازگی نسخه رنگی آن تهیه شده است، لحظاتی از زندگی ملکه، خارج از زمان‌های کاری و مسئولیت‌های سلطنتی را نشان می‌دهد. 

این مجموعه فیلم‌ها، صحنه‌هایی از بازدید ملکه از نیوزلند و همچنین اقامت ملکه در بالمورال اسکاتلند را هم در برمی‌گیرد. یکی از این ویدیوها، مربوط به زمان اقامت ملکه و همسرش، دوک ادینبورگ، در منزل سر ویلویبی نوریه، فرماندارکل نیوزلند، در شب کریسمس سال ۱۹۵۳ است. 

تصاویر مربوط به این روز، شاهزاده فیلیپ را نشان می‌دهد که در یک استخر روباز، در تقلای نشستن روی یک تشک بادی است. در بخشی از این ویدیو، ملکه هم به خانواده خود در کنار استخر می‌پیوندد و گفته می‌شود که وقتی فرماندارکل برای پیاده‌روی با سگش در حال خروج از منزل بوده، ملکه به او گفته است: «دوست داشتم می‌توانستم با شما بیایم». 

در یکی دیگر از صحنه‌ها، مربوط به زمان گذراندن تعطیلات در جزایر (شمالی) اسکاتلند، ملکه در حال استراحت و پختن کباب برای میهمانانش است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت هاردمن، زندگینامه‌نویس سلطنتی، درباره تصاویرمربوط به تعطیلات ملکه در این مستند، می‌گوید: «هیچ قرار ملاقاتی در کار نبود. او می‌توانست هروقت که دلش می‌خواست از خواب بیدار شود، هرچه می‌خواهد بپوشد و همه خانواده هم بودند و این، چیزی است که جای دیگری رخ نمی‌دهد.» 

در بخشی از فیلم که مربوط به سال ۱۹۷۲ است، ملکه در حال خوردن پرتقالی است که رئیس‌جمهوری تیتو از درخت کنده است. به ندرت پیش می‌آید که ملکه در ملاء عام، در حال خوردن دیده شود. 

در جای جای این مستند و به ویژه در مصاحبه‌ها، افرادی که ملکه را از نزدیک می‌شناسند، به تبیین منش شخصیتی ملکه کمک شایانی می‌کنند. 

چالرز آنسون، مشاور مطبوعاتی والاحضرت در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷، می‌گوید که ملکه ۹۴ ساله، خوش‌مشرب است. او می‌گوید: «در واقع، پشت این چهره جدی، او فردی بسیار سرزنده و شوخ‌طبع است.» 

کلر بلدینگ، مجری ورزشی، ملکه را «زنی بی‌غل‌وغش» توصیف می‌کند که در یک رویداد محلی سوارکاری که حدود دو سال پیش برگزار شد، یک کالابرگ ۵۰ پوندی فروشگاه تسکو را برنده شده بود. او گفت: «بردن جایزه حتی اگر ۵۰ پوند باشد، حسی پاک و دوست‌داشتنی و حتی بچه‌گانه [به انسان] می‌دهد؛ اتفاقی که یکی دو سال پیش افتاد و آدم واقعا فکر می‌کرد ملکه انگار لاتاری برده است.»

آنسون همچنین می‌گوید که ملکه ذاتا فردی خجالتی است، ولی با این حال، این خصیصه بیشتر مواقع از نگاه مردم پنهان است. او می‌افزاید: «ملکه به طور طبیعی فردی ماخوذ به حیا است.  او دارای شخصیتی بسیار خوددار و تا حدی هم محافظه‌کار است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی