ابراز بی‌اطلاعی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از مذاکرات وین: باید راستی‌آزمایی شود

مجتبی ذوالنور: ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و غنی‌سازی را هرچقدر که نیاز داریم انجام خواهیم داد

ذوالنور می‌گوید ما در جریان جزئیات مباحثی که می‌خواهند داشته باشند نیستیم-عکس از انتخاب

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران روز شنبه از محتوای مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت، آنچه در مورد مذاکرات به ما گفته می‌‌شود باید مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است  وزیر امور خارجه و معاون او قبل از آغاز مذاکرات کلیاتی را در کمیسیون مطرح کردند، اما ما در جریان جزئیات مباحثی که می‌خواهند داشته باشند نیستیم.

وی اضافه کرد آن چیزی که در مورد مذاکرات وین به ما گفته می‌‌شود باید مورد راستی‌ آزمایی قرار گیرد و در اظهاراتی گلایه‌آمیز گفت، کمیسیون کسی را در آنجا ندارد و «حضرات نیز بنایشان بر تشریح نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذوالنور با اشاره به هشدار رهبر جمهوری اسلامی در مورد «فرسایشی» نشدن مذاکرات، آمریکا را به تلاش در این زمینه متهم کرد و گفت، ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و غنی‌سازی را هرچقدر که نیاز داریم انجام خواهیم داد.

علیرضا سلیمی از اعضای هیئت رییسه مجلس نیز هفته پیش گفته بود هیئت مذاکره کننده ایرانی نباید موضوعات را «سرّ» تلقی کند و محتوای مذاکرات را باید در اختیار نمایندگان قرار دهند تا به گفته او «اتفاقی مثل برجام» رخ ندهد.

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌ های مجلس و نماینده قم در مجلس نیز یکشنبه پیش در توئیتی نوشت: از بزرگترین مشکلات مذاکرات قبلی در ‎برجام، کتمان کاری و خلاف گویی های رئیس جمهوری و مذاکره کنندگان بود که «سبب ‎هشت‌ سال خسارت محض مردم شد.»

این اظهارات اعضای مجلس اصولگرای شورای اسلامی نشانه عدم اعتماد کافی به دستگاه دیپلماسی حسن روحانی است و می‌گویند دولت در تلاش است تا پیش از پایان دوره خود، شتاب‌زده به توافق برسد و به جناح حامی خود در انتخابات آتی کمک کند؛ اتهامی که دولت آن را رد می‌کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در حساب اینستاگرام خود نوشت: «مذاکره در نگاه سیاست خارجی تدبیر و امید، ابزاری قدرتمند و مشروع است برای گره‌گشایی از اکنون و افق‌گشایی برای آینده ... فروتنانه تقاضا می‌کنم مخالفان دریابند که زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی تعیین می‌کند و نه فرصت‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی.»