نخست‌وزیر کره جنوبی یک هفته پس از سفر به تهران، برکنار شد

عدم تحلیل درست از تحولات داخلی کره جنوبی، نشان‌دهنده ضعف دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی است

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و سفارت ایران در سئول، نتوانسته تحولات داخلی کره جنوبی را تحلیل کند- Iranian Vice-Presidency / AFP

یک هفته پس از آنکه نخست‌وزیر کره جنوبی در سفر به تهران قول آزادی پول‌های مسدود شده ایران را داد، رئیس‌جمهوری کره جنوبی او و چند تن دیگر از اعضای کابینه را برکنار کرد.

به گزارش سی ان ای، در یک تغییر گسترده، مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی روز جمعه (۱۶ آوریل) نخست‌وزیر و شش نفر دیگر از اعضای کابینه را، پس از شکست در انتخابات محلی، با افرادی جدید جایگزین کرد.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی، مون کیم بو کیوم، وزیر کشور سابق و نماینده چهار دوره پارلمان را به‌عنوان جانشین چونگ سای کیون به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد و وزیران جدید زمین، صنعت، ماهیگیری، کار و علوم و فناوری را نیز به همراه او معرفی کرد.

هر شش نامزد نیازمند تأیید پارلمان هستند، اگرچه نمایندگان مجلس توان آن را ندارند که در صورت فشار رئیس‌جمهوری مانع انتصاب آنها شوند.

این تغییرات حدود یک هفته پس از آن رخ داد که حزب دموکرات در انتخابات شهردار، در میان رسوایی‌های سیاسی و اقتصادی متحمل شکست‌های سنگینی شد.

با این حال موضوع مهم برای ایران آن است که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و سفارت ایران در سئول، نتوانسته‌اند تحولات داخلی کره جنوبی را پیش‌بینی کنند و تحلیل درستی از موقعیت نخست‌وزیر کره جنوبی قبل از سفر به ایران داشته باشند. برخی از ناظران معتقدند که با توجه به شرایط، دست‌کم این سفر باید به تعویق می‌افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چونگ سای کیون پیش‌ازاین به‌عنوان رئیس مجلس ملی کره جنوبی، در سال ۱۳۹۶ نیز هم‌زمان با تحلیف ریاست‌جمهوری حسن روحانی به ایران سفر و با تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ازجمله روحانی و علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، دیدار کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی پول‌های مسدود شده خود در کشور کره جنوبی تلاش می‌کند؛ اما از آنجا که این پول‌ها بر اساس تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده‌اند، آمریکا باید مجوز آزادسازی پول‌ها را به کره جنوبی بدهد. پیش‌تر مقام‌های ایران چندین بار از توافق با کره جنوبی برای آزادسازی این پول‌ها خبر داده بودند، اما بعدتر اعلام شد که کره جنوبی همچنان در حال رایزنی با آمریکاست و هنوز هیچ سهمی از ۷ میلیارد دلار مسدود شده ایران در آن کشور، آزاد نشده است.

هم‌زمان با شدت‌گرفتن فشار تهران بر سئول برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران، سپاه پاسداران در دی‌ماه ۱۳۹۹ نفتکش «ام‌تی هنکوک چمی» کره جنوبی را به دلیل آنچه ایجاد آلودگی نفتی در دریا اعلام شد، در خلیج‌فارس توقیف و خدمه آن را بازداشت کرد. با وجود تکذیب مکرر تهران، گمانه‌زنی‌های فراوانی درمورد ارتباط توقیف این نفتکش با ناخشنودی ایران از آزاد نشدن دارایی مسدود شده‌اش در کره جنوبی مطرح شده بود.