حکمتیار از طالبان خواست هرگز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را قطع نکنند

حکمتیار می‌گوید یک گزینه این است که آمریکا ۵۰ درصد نیروهایش را در ماه مه و ۵۰ درصد دیگر را در سپتامبر خارج کند

رهبر حزب اسلامی بر تداوم گفت‌وگوهای صلح با طالبان تاکید کرد-Aamir QURESHI / AFP

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، از طالبان خواسته‌ است که تحت هیچ شرایطی گفت‌وگو با افغان‌ها و مذاکرات بین‌الافغانی را قطع نکنند.

این رهبر شورشی پیشین که چند سال است از جنگ علیه دولت افغانستان و نیروهای خارجی دست کشیده و در کابل زندگی می‌کند، ساعتی پیش در نشستی خبری پیش در پایتخت افغانستان گفت که تلاش‌‌های طالبان برای دست یافتن به صلح باید از راه گفت‌وگوها انجام شود.

قرار است نشست صلح استانبول در ۲۴ آوریل برگزار شود، اما گروه طالبان هشدار داده‌اند که تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی در هیچ نشست صلحی شرکت نخواهند کرد. 

آقای حکمتیار در سال‌های اخیر به ویژه در نشست‌های صلح و به تازگی نشست صلح مسکو، روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده است. 

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، روند مصالحه با گلبدین حکمتیار را نمونه برجسته‌ای برای مصالحه ملی در سطح کشور می‌داند و می‌کوشد طالبان را نیز بر اساس این طرح وارد زندگی سیاسی کند. پس از آنکه افراد پیرو گلبدین حکمتیار سلاح را به زمین گذاشتند، اسم او نیز از فهرست سیاه سازمان ملل متحد حذف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا اعلام کرده است که تمام نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج خواهد کرد. 

این جدول زمانی اندکی با زمان تعیین شده در توافقنامه صلح قطر متفاوت است که در آن زمان خروج نیروهای آمریکایی اول ماه مه تعیین شده است. 

مقام‌های آمریکایی دلیل این تاخیر را زمان‌بر بودن آمادگی‌های تدارکاتی و فنی برای خروج حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و ۷ هزار سرباز ناتو می‌دانند. اما گلبدین حکمتیار می‌گوید که تاخیر در خروج نظامیان آمریکایی‌ دلایل سیاسی دارد نه تدارکاتی. 

او می‌گوید که آمریکا باید پنجاه درصد نیروهای باقی‌مانده‌اش را در ماه مه و پنجاه درصد دیگرش را در ماه سپتامبر خارج کند و متعهد شود که دیگر در امور افغانستان دخالت نکند. دولت افغانستان یا آمریکا به این سخنان واکنش نشان نداده‌اند.