بایدن: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ اردیبهشت بعید است

در این نشست خبری، پرسشی در باره ایران مطرح نشد و رئیس جمهوری ایالات متحده هم در این زمینه چیزی نگفت

بیشترین وقت نشست خبری بایدن صرف مسائل داخلی آمریکا شد.  - Jim WATSON / AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه در اولین نشست خبری خود از زمان عهده‌دار شدن این سمت، شرکت کرد.

او در باره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: «خروج نیروها تا اول ماه می [۱۱ اردیبهشت،‌ تاریخی که دونالد ترامپ تعیین کرده‌ بود] بسیار دشوار است. ما در حال مذاکره با متحدان و شرکای خود هستیم تا بعد از خروج نیروهای آمریکا، امنیت برقرار بماند.» او افزود: «قصد ندارم که [نیرو‌هایمان] مدت زیادی آنجا بمانند.» خبرنگاری پرسید «که فکر می‌کنید نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۲۱ هنوز در افغانستان باشند؟»  پاسخ بایدن منفی بود.

در این نشست خبری، پرسشی در باره ایران مطرح نشد و رئیس جمهوری ایالات متحده هم در این زمینه چیزی نگفت.

آقای بایدن در باره آزمایش اخیر دو موشک بالیستیک از سوی کره شمالی گفت که آمریکا در حال مشاوره با متحدان خود است تا در صورت لزوم مجازات‌هایی برای پیونگ یانگ در نظر گرفته شود ولی در عین حال «می‌خواهیم مجرای دیپلماسی را هم دنبال کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در باره روابط آمریکا و چین گفت که در گفتگوی تلفنی دوساعته‌ای با شی جین پینگ رئیس جمهوری آن کشور، تاکید کرده‌است که خواهان رویایی دو کشور نیست، اما چین باید در رقابت جهانی، قواعد بازی را رعایت کند. آقای بایدن گفت که همچنان به دفاع و حمایت از حقوق بشر ادامه خواهد داد و نسبت به نقض حقوق مسلمانان ایویغور آن کشور بی‌تفاوت نخواهد ماند.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در باره مخالفت حزب جمهوری‌خواه با برنامه‌های دولت او، گفت که این حزب باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد با ما همکاری کند یا «در کشور تفرقه بیاندازد.»

بیشتر سئوال‌های خبرنگاران در این نشست مطبوعاتی در باره وضعیت مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک بود. آقای بایدن اتهام سهل‌گرفتن مقررات مرزی با مکزیک برای ورود مهاجران غیرقانونی را رد کرد و گفت بیشتر کسانی که به نقطه مرزی می‌رسند به کشورهایشان بازگردانده می‌شوند، و تکلیف بسیاری دیگر هم به‌زودی روشن می‌شود.