گاهشمار رابطه چارلز و کامیلا از رسوایی تا ازدواج

چارلز و کامیلا سرانجام ۱۶ سال پیش ازدواج کردند

چارلز و کامیلا در مراسم تشییع شاهزاده فیلیپ ـ عکس از رویترز

شاهزاده چارلز و کامیلا پارکر‌ بولز ۱۶ سال پیش و پس از یک ماجرای عشقی جنجالی و دلهره‌آور، در تالار شهرداری وینزور ازدواج کردند.

برای بیشتر هواداران خانواده سلطنتی، ماجرای این زوج همواره با داستان چارلز و دایانا، شاهدخت ولز، پیوندی ذاتی خواهد داشت.

عموم مردم و سایر اعضای خاندان سلطنتی در گذر سال‌ها، این زوج را بیشتر پذیرفته‌اند، اما جنجال و رسوایی پس از شروع رابطه‌‌شان، ده‌ها سال به درازا کشید.

در این‌جا می‌خواهیم به جزئیات داستان عشق پیچیده چارلز و کامیلا بپردازیم.

۱۹۷۰- نخستین دیدار چارلز و کامیلا

چارلز ۲۲ ساله با کامیلا شند ۲۴ ساله، دختر یک افسر ارتش بریتانیا، در مسابقه چوگان در بوستان بزرگ وینزور آشنا شد. بنا بر گزارش سال ۱۹۹۲ مجله پیپل، کامیلا در نخستین دیدار به چارلز گفت: «مادر مادربزرگ من، معشوقه پدر پدربزرگ تو بود. احساس می‌کنم نقطه اشتراکی داریم.»

از آن پس، قرارهای عاشقانه این زوج آغاز شد.

فوریه ۱۹۷۳- عزیمت چارلز به منطقه کاراییب و نامزدی کامیلا با شخصی دیگر

چارلز پس از آشنایی با کامیلا به نیروی دریایی سلطنتی پیوست و در نوامبر سال ۱۹۷۲، مامور خدمت در ناوچه اچ.ام.اس مینروا شد. این کشتی در فوریه سال ۱۹۷۳ راهی دریای کاراییب شد و ماموریتش تا نوامبر همان سال طول کشید.

هنگامی که چارلز در این ماموریت به سر می‌برد، کامیلا نامزدی خود را با ستوان اندرو پارکر بولز، که در اواخر دهه ۱۹۶۰ با هم آشنا شده بودند، اعلام کرد.

طبق گزارش‌ها، کامیلا این موضوع را در نامه‌ای به شاهزاده ولز خبر داده و باعث دلشکستگی او شده بود. پنی جانر، نویسنده ماجراهای درباری، در کتابی درباره کامیلا به نام «داستان ناگفته دوشس»، می‌نویسد: «کامیلا با نوشتن یک نامه‌، شخصا موضوع را به چارلز خبر داد و باعث دلشکستگی‌اش شد.»

ژوییه ۱۹۷۳- ازدواج کامیلا

در چهارم ژوییه، کامیلا در کلیسای گاردز چپل با پارکر بولز ازدواج کرد و سپس، در کاخ سنت‌جیمز به حضور پذیرفته شد. در این مراسم، ملکه مادر، شاهدخت مارگارت و شاهدخت آن حضور داشتند. این در حالی است که پیش‌تر، سر زبان‌ها افتاده بود که شاهدخت آن و اندرو پارکر-بولز با هم سروسری دارند.

ژوییه ۱۹۸۰- آغاز قرارهای عاشقانه چارلز و بانو دایانا اسپنسر

چارلز و دایانا نخستین بار در سال ۱۹۷۷ دیدار کردند، هنگامی که دایانا ۱۶ سال بیشتر نداشت و چارلز ۲۹ ساله بود (چارلز با خواهر بزرگ‌تر دایانا رابطه داشت). چند سال بعد که دایانا تعطیلات آخر هفته را در منزل دوست خانوادگی مشترکشان فیلیپ دی‌ پاس در ساسکس می‌گذراند، رابطه دایانا و شاهزاده ولز صمیمانه‌تر شد.

دایانا در آن‌جا با چارلز درباره قتل لرد مونت‌باتن، عموی پدر چارلز، که چارلز با او بسیار صمیمی بود، حرف زد.

در نواری که محتوای آن در کتاب «دایانا از زبان خودش» هم آمده است، دایانا ادعا کرد «یک دقیقه بعد، تقریبا روی من پرید» و سپس در مورد رابطه عشقی‌شان افزود «به نوعی از همان جا پا گرفت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۹۸۱- اعلام نامزدی چارلز و دایانا

چارلز و دایانا در ۲۴ فوریه نامزدی‌‌شان را اعلام کردند. البته گویا اوضاع بین‌ آن دو به خوبی و خوشی پیش نمی‌رفت. شاهدخت ولز در کتاب «دایانا از زبان خودش» از مصاحبه مشترکشان در همان روز یاد می‌کند.

او می‌گوید: «همان روزی که نامزدی‌مان را اعلام کردیم، این مصاحبه مزخرف را انجام دادیم. خبرنگار مسخره پرسید عاشق هم هستید؟ با خودم گفتم چه سوال زننده‌ای. برای همین گفتم بله! البته که هستیم. چارلز گفت عشق دیگر چیست؟ با این حرفش کاملا گیج شدم. فکر کردم چه جواب عجیبی! پاسخ او برای من ضربه‌ روحی بزرگی بود.»

۱۹۸۱- دستبند خریدن چارلز برای کامیلا

چارلز، در ماه ژوییه، چند هفته قبل از ازدواج با دایانا، برای کامیلا دستبندی خرید که روی آن حروف «گ» و «ف» حک شده بود که حرف اول دو اسم «گلادیس» و «فرد» بود که این زوج، با الهام از برنامه‌ای رادیویی در بی‌بی‌سی به نام «نمایش احمق‌ها»، یکدیگر را با این اسامی مستعار صدا می‌زدند.

دایانا بعدها به اندرو مورتن، نویسنده زندگینامه‌‌اش، گفت این دستبند را دیده بود. او گفت: «هنوز خیلی ناپخته بودم و نمی‌توانستم از تمام سرنخ‌هایی که می‌دیدم به چیزی پی ببرم. بعدها، یک نفر از کارکنان دفتر همسرم به من خبر داد که برای او دستبند خریده است.»

«یک روز به دفترش رفتم و گفتم آهای، داخل آن بسته چیست؟ گفت به آن دست نزن! بسته را باز کردم و دستبند را دیدم. نابود شدم. با خود گفتم لابد می‌خواهد امشب آن را به او هدیه بدهد. خون خونم را می‌خورد. باید می‌گفتم که چرا با من روراست نیستی؟ اما لام تا کام حرف نزدم. اگر تصمیم خودش را گرفته بود، دیگر هیچ فایده‌ای نداشت.»

۱۹۸۶- آغاز رابطه چارلز و کامیلا

بر اساس زندگینامه چارلز که سالی بدل اسمیت، خبرنگار و مورخ آمریکایی، با نام «شاهزاده چارلز: هیجان‌ها و تناقض‌ها» نوشته است، او رابطه‌ با دوست‌دختر سابقش را از سال ۱۹۸۶ آغاز کرد.

در سال ۲۰۱۷، کامیلا در مورد نخستین نفرت‌پراکنی‌ها در رسانه‌ها و لطمه‌هایی که از آن دیده بود سخن گفت. او در مصاحبه با مجله یو گفت: «وحشتناک بود. روزگار خیلی بدی بود. دوست ندارم سر بدترین دشمنان من هم چنین بلایی بیاید. اگر حمایت خانواده‌ام نبود، دق می‌کردم.»

۱۹۸۹- رودررو شدن دایانا و کامیلا

در سال ۲۰۰۴، نواری که دایانا برای اندرو مورتن، نویسنده زندگینامه‌‌اش، ضبط کرده بود، برای نخستین بار از شبکه ان‌بی‌سی پخش شد. او در این نوار، از ماجرای مواجهه‌اش با کامیلا در یک مهمانی در سال ۱۹۸۹ روایت می‌کند و می‌گوید گپ‌ کامیلا، چارلز و مرد دیگری را قطع کرد.

دایانا در این نوار صوتی می‌گوید: «از من ترسیده بود. گفتم می‌دانم بین تو و چارلز چه می‌گذرد. گفتم تا بدانی.»

او می‌گوید: «به آن دو مرد گفتم خب بچه‌ها! می‌خواهم چند کلمه با کامیلا حرف بزنم. چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. عین مرغ سرکنده، دوان‌دوان از پله‌ها بالا رفتند. احساس می‌کردم در طبقه بالا چه غوغایی باید به پا شده باشد. پیش خودشان می‌گفتند می‌خواهد چکار کند؟»

دایانا می‌گوید واکنش کامیلا «خیلی جالب» بوده است. او تعریف می‌کند: «به من گفت هرچه می‌خواستی به دست آوردی. همه مردان جهان را شیفته خودت کردی و دو بچه زیبا هم داری؛ دیگر چه می‌خواهی؟ گفتم همسرم را می‌خواهم. متاسفم که سد راه شده‌ام... باید برای هر دویتان ناگوار باشد اما می‌دانم داستان از چه قرار است. فکر نکنید احمقم.»

دسامبر ۱۹۹۲- اعلام جدایی چارلز و دایانا

جان میجر، نخست‌وزیر بریتانیا، نهم دسامبر آن سال اعلام کرد شاهزاده و شاهدخت ولز «دوستانه» از هم جدا شدند.

۱۹۹۳- افشای مکالمه تلفنی بی‌پرده چارلز و کامیلا

روزنامه‌های جنجالی جزییات مکالمه تلفنی بی‌پرده‌ چارلز و کامیلا در سال ۱۹۸۹ را که مخفیانه ضبط شده بود، منتشر کردند. این ماجرا به «رسوایی نواربهداشتی» معروف شد زیرا چارلز به‌شوخی می‌گوید کاش در زندگی بعدی نواربهداشتی کامیلا باشد، از بس دلش می‌خواهد «توی شلوار او باشد».

متاسفانه در مجموعه تلویزیونی «تاج»، که در مورد زندگی خانواده سلطنتی است، به رسوایی نوار بهداشتی اشاره‌ای نشده است زیرا جاش اوکانر، هنرپیشه نقش چارلز، به‌هیچ‌وجه حاضر نشد چنین حرفی را به زبان بیاورد. او در مصاحبه با سیریس‌اکس‌ام گفت: «وقتی این نقش را به من پیشنهاد کردند یکی از نخستین سوال‌های من، سوال که نه، یکی از نخستین شرط‌هایم این بود که مکالمه نوار بهداشتی نباشد.»

ژانویه ۱۹۹۵- اعلام طلاق کامیلا و اندرو

کامیلا و اندرو پارکر بولز اعلام کردند قصد جدایی دارند. البته چارلز هنوز در برابر قطعی کردن طلاق قانونی از دایانا مقاومت می‌کرد. سخنگوی چارلز در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت پیش‌تر، طلاق رسمی این دو در بیانیه‌‌ای انکار شده بود و این بیانیه «همچنان کاملا از وجاهت قانونی برخوردار بود».

در نسخه اصلی این بیانیه آمده بود: «گزارش‌هایی که مدعی وقوع توافق بر سر این طلاق یا مذاکراتی برای حل‌و‌فصل مسائل مالی میان دو طرف‌اند، کذب محض‌اند.»

نوامبر ۱۹۹۵- مصاحبه شاهدخت دایانا با مارتین بشیر

شاهدخت دایانا در مصاحبه‌ای رسواکننده با بی‌بی‌سی پانوراما، گفت در ازدواج او، پای «سه نفر» در میان بوده است که به رابطه شوهرش با کامیلا اشاره دارد.

دایانا تاکید کرد که با «غریزه زنانه» خود می‌دانست چارلز با کسی رابطه دارد اما کارکنان و کسانی که «ازدواجمان برایشان مهم بود» نیز این خبر را به او داده‌اند.

بشیر از شاهدخت پرسید: «فکر می‌کنید خانم پارکر بولز در از هم پاشیدن ازدواج شما عامل موثری بود؟»

دایانا پاسخ داد: «خب، در آن رابطه پای سه نفر در میان بود؛ یعنی زیادی شلوغ بود.»

اوت ۱۹۹۶- نهایی شدن طلاق چارلز و دایانا

بالاخره این زوج در سال ۱۹۹۶، حدود چهار سال پس از اعلام اولیه، به‌طور رسمی و قانونی از هم جدا شدند.

ژوییه ۱۹۹۷- جشن تولد گرفتن چارلز برای کامیلا

چارلز پنجاهمین سالروز تولد کامیلا را در منزلش در های‌گرو گلاسترشر، جشن گرفت.

سپتامبر ۱۹۹۷- کشته شدن دایانا در تصادف رانندگی

شاهدخت ولز در حالی که عکاسی فضول تعقیبش می‌کرد، در تصادف رانندگی در تونلی در پاریس، جان باخت. در این تصادف، دودی فاید، شریک زندگی‌ دیانا که تهیه‌کننده سینما بود، نیز همراه هنری پل، راننده‌ آن‌ها، درگذشت.

اوت ۱۹۹۹- تعطیلات چارلز و پسرانش و کامیلا

کامیلا همراه چالز، هری و ویلیام راهی تعطیلاتی در یونان شد.

سال ۲۰۰۰- شرکت ملکه در رویدادی که کامیلا نیز به آن دعوت شده بود

تا آن زمان ملکه حاضر نشده بود در هیچ رویدادی که کامیلا در آن باشد حضور پیدا کند، از جمله جشن تولد خصوصی ۵۰ سالگی چارلز در سال ۱۹۹۸ و گمان نمی‌رفت این موضوع تصادفی باشد. اما در سال ۲۰۰۰، ملکه دعوت به جشن تولد ۶۰ سالگی پادشاه یونان را که در خانه چارلز برگزار می‌شد، پذیرفت.

۲۰۰۳- نقل مکان کامیلا به خانه کلارنس

چارلز و کامیلا به محل اقامت رسمی‌شان در لندن، یعنی خانه کلارنس، نقل مکان کردند.

فوریه ۲۰۰۵- اعلام نامزدی این زوج

این زوج نامزدی‌شان را اعلام کردند و این یعنی وقتی شاهزاده ولز به پادشاهی برسد، کامیلا به مقام شاهدخت همسر شاه (البته نه ملکه) می‌رسد.

آوریل ۲۰۰۵- ازدواج این زوج ۳۵ سال پس از اولین ملاقات

شاهزاده ولز و دوشس کورن‌وال روز ۸ آوریل، در تالار شهر ویندزور ازدواج کردند و شاهزاده ویلیام ساقدوش‌ آن‌ها بود.

ملکه در مراسم عروسی شرکت نکرد اما در مراسم عقد حاضر بود. کامیلا پیراهنی کرم‌رنگ دوخت آنا والنتین پوشیده بود.

آوریل ۲۰۲۰- جشن پانزدهمین سالگرد ازدواج

این زوج پارسال در میانه همه‌گیری کرونا پانزدهمین سالروز ازدواجشان را جشن گرفتند.

آن دو در سالگرد ازدواجشان عکسی از خود همراه سگ‌هایشان، دوشس بلوبِل و بث، منتشر کردند.

توییتر شاهزاده ولز و دوشس کورن‌وال، هشتم آوریل ۲۰۲۰ با انتشار این توییت نوشت:  نهم آوریل پانزدهمین سالروز ازدواج شاهزاده ولز با دوشس کورن‌وال بود و درست پیش از این روز، این عکس را از والامقامان دربار به همراه سگ‌های دوشس، بلوبل و بث، منتشر می‌کنیم.

(این گزارش به مناسبت سالگرد ازدواج شاهزاده چارلز و کامیلا  در تاریخ نهم آوریل در ایندیپندنت انگلیسی منتشر شده است.)

© The Independent

بیشتر از زندگی