آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به ما اطلاع داده بود

رافائل گروسی می‌گوید بازرسان آژانس همچنان در تاسیسات اتمی نطنز حضور دارند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به مذاکرات وین اظهار امیدواری کرده است- ALEX HALADA / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت ایران، آژانس را از تصمیم خود برای افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد از روز چهارشنبه مطلع کرده است و بازرسان آژانس نیز در تاسیسات اتمی نطنز حضور دارند.

او روز چهارشنبه در گفتگویی اختصاصی با شبکه ان اچ کی ژاپن گفت: «این روزها، زمان مذاکرات دیپلماتیکی است که آژانس نیز آن را از نزدیک دنبال می‌کند.»

گروسی گفت امیدوار است شاهد پیشرفت در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای باشد.

هیئت‌هایی از جمهوری اسلامی و آمریکا، از هفته گذشته نشست‌های جداگانه‌ای را با کشورهای اروپایی، چین و روسیه برگزار کرده‌اند و شرایط بازگشت آمریکا به برجام و نیز لغو دست کم برخی از تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران را بررسی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است دور بعدی این نشست‌ها، امروز پنجشنبه در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

رافائل گروسی این مذاکرات را بسیار مهم خواند و گفت او فکر می‌کند که نتیجه این مذاکرات تاثیری عمده بر توافق میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران در مورد بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد.

او گفت ممکن است اگر مذاکرات تا اواخر ماه مه به نتیجه‌ای نرسد، این احتمال وجود دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یافتن راه حلی، مجددا مذاکرات دو جانبه با ایران را از سر بگیرد.

اواخر فوریه گذشته، ایران موافقت کرد که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سه ماه دیگر، یعنی تا پایان ماه مه، اجازه دهد که به ماموریت خود در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ادامه دهند.

این توافق پس از آن حاصل شد که ایران اعلام کرد پروتکلی را که به بازرسان آژانس اجازه بازرسی سرزده از تاسیسات اتمی را می‌دهد، به حالت تعلیق درمی‌آورد و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.