اعتصاب عمومی فعالان سیاسی در هنگ کنگ 

شهر در نهمین آخرهفته خشونت بار فلج شده است

Isaac Lawrence / AFP

در حالی که اعتراض‌های خشم آلود علیه نفوذ چین در هنگ کنگ بالا می‌گیرد، فعالانِ خواهان دموکراسی در هنگ کنگ به هدف فلج کردن شهر در روز دوشنبه، خواهان اعتصاب عمومی شده‌اند.

در نهمین آخرهفته اعتراض‌های متوالی، صدها معترض ماسک‌دار آتش‌سوزی به راه انداخته، جاده‌های اصلی را مسدود و چراغ‌های راهنمایی را با اسپری رنگ کرده و به یک پاسگاه پلیس آجر پرتاب کردند.

پلیس ضد اغتشاش در یک محله خرید پر رفت و آمد برای متفرق کردن معترضان از گاز اشگ آوراستفاده کرد که در نتیجه آن فروشگاه‌ها و مراکز خرید مجبور به تعطیلی پیش از موقع شدند.

گفته می‌شود روز دوشنبه بسیاری از پروازها از هنگ کنگ به خاطر برنامه‌ریزی کارکنان شرکت‌های هواپیمایی برای اعتصاب، لغو شدند.

یکی از تظاهر کنندگان که سرتا پا سیاه پوشیده بود گفت: «ما چراغ‌های راهنمایی را با اسپری رنگ کرده‌ایم چون نمی خواهیم فردا ترافیک کار کند و نمی‌خواهیم مردم سر کار بروند».

معترضین که حزب کمونیست چین را متهم می‌کنند قصد دارد آزادی‌های آنها را سلب کند، با استفاده از تاکتیک حرکت ناگهانی برای پرهیز از بازداشت، سریعا از نقطه‌ای به نقطه دیگر رفته و برای اطلاع رسانی به صدها نفر از مردم، به شبکه‌های اینترنتی از جمله تلگرام متوسل می‌شوند.

روز یکشنبه، پلیس برای متفرق کردن هزاران نفر که در ناحیه غربی هنگ کنگ دست به یک راهپیمایی زده و از مقامات می‌خواستند به تقاضاهای آنها گوش دهند، گاز اشگ آور پرتاب کرد.

برخی از تظاهرکنندگان اعتراض‌هایشان را با مسالمت پایان دادند، اما پس از آن، فعالان سیاسی جاده‌ها را در شهرک «سونگ کوان اُ» با گذاشتن مانع مسدود کردند.

آنها همچنین از ورود ترافیک به تونل «کراس هاربِر» که هنگ کنگ را به شبه جزیره «کُلون» متصل می‌کند، جلوگیری کردند.

معترضان که عمدتا کلاه‌های ایمنی زرد بر سر و صورت خود را با ماسک سیاه پوشانده بودند، در محله اعیان نشین «کازوِی بِی» با گاز اشگ آور بیشتری روبرو شدند.

گاز اشگ آور عده‌ای را متفرق کرد، اما برخی از معترضین بار دیگر کپسول‌های گاز و اشیایی دیگر را به سوی پلیس پرتاب کرده و آنها را «گانگستر» خطاب کردند.

منابع پلیس می‌گویند پس از آن‌که راه‌پیمایی روز شنبه به مقابله با پلیس – که اکنون معمول شده – انجامید، بیش از بیست نفر به جرائمی از جمله اجتماع غیرقانونی و خشونت بازداشت شدند. 

ساکنین یک محله برای محاصره یک پاسگاه پلیس به معترضین پیوستند و با فریاد از پلیس ضد اغتشاش خواستند از محل خارج شود.

فعالان سیاسی، خواهان تحقیقات مستقل پیرامون شکایات مربوط به خشونت پلیس و نیز واکنش دولت به حمله در یک ایستگاه راه آهن هستند که ۴۴ زخمی برجای گذاشت.

آنها همچنین خواهان کناره‌گیری «کری لَم»، رهبر هنگ کنگ هستند هرچند او لایحه استرداد شهروندان هنگ کنگ به چین را که جرقه اعتراضات جاری بود، تعلیق کرد.

نگرانی از نفوذ چین در هنگ کنگ با بازداشت‌های فروشندگان کتاب تشدید شده است.

دولت هنگ کنگ می‌گوید خشونت و اعتراض‌های غیرقانونی، شهر را به سوی وضعیت بسیار خطرناکی سوق می‌دهد.

در بیانیه دولت آمده است که ناآرامی به جامعه هنگ کنگ و حیات اقتصادی آن لطمه می‌زند.

در این میان، «شین هوا»، ارگان رسمی چین، گفته است: «دولت مرکزی دست روی دست نخواهد گذاشت و اجازه نخواهد داد این وضعیت ادامه پیدا کند. ما قویا معتقدیم که هنگ کنگ قادر به تفوق بر مشکلات و چالش‌های پیش روست».

اعتراض‌ها در مستعمره سابق بریتانیا نمایانگر بزرگترین چالش مردمی در هفت سال رهبری «شی جین پینگ» بر چین است.

یک فعال سیاسی به نام آنجی گفت: «حتی اگر کَری لَم کناره‌گیری کند، مساله حل نخواهد شد. اینها همه، در مورد حزب کمونیست، دولت چین است».

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/world

© The Independent

بیشتر از جهان