بایدن اعلام کرد، زمان پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا فرا رسیده است

رئیس جمهوری آمریکا رسما اعلام کرد که نظامیان آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج می‌شوند

جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده- Andrew Harnik/Pool via REUTERS

رئیس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه در سخنانی در مورد افغانستان، با اشاره به حمله نظامی به آن کشور پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ و دفاع از آن تصمیم، گفت هدف اول ما این است که مطمئن شویم از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله به آمریکا استفاده نخواهد شد و به آن هدف دست یافتیم.

جو بایدن در یک نطق زنده تلویزیونی از کاخ سفید گفت چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده است که مسئولیت حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را بر عهده دارد، و خاطر نشان کرد که این مسئولیت را به رئیس جمهوری پنجم واگذار نخواهد کرد.

وی گفت، پس از رایزنی نزدیک با متحدان و شرکایمان، با رهبران نظامی و کارشناسان اطلاعاتی‌مان، با دیپلمات‌ها و کارشناسان توسعه و همچنین با کنگره و معاون ریاست جمهوری، به این نتیجه رسیده‌ام که زمان پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا فرا رسیده است. وقت آن رسیده که نیروهای نظامی نظامی آمریکا به خانه بازگردند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اعلام کرد، روند خروج کلیه نیروهای نظامی از افغانستان از اول ماه مه سال جاری میلادی طبق توافق دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با طالبان آغاز خواهد شد و این روند تا یازدهم سپتامبر امسال تکمیل خواهد شد.

آنتونی بلیکن وزیر خارجه آمریکا نیز پیشتر در روز چهارشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل گفته بود که نیروهای نظامی خارجی تحت فرماندهی ناتو در افغانستان، هماهنگ با آمریکا، تا یازدهم سپتامبر آینده از آن کشور خارج خواهند شد.

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنان امروز خود، با بیان این که ایالات متحده دیگر از نظر نظامی در افغانستان درگیر نخواهد بود، گفت همکاری‌های دیپلماتیک و بشردوستانه ما با کابل ادامه خواهد یافت و از دولت افغانستان همچنان پشتیبانی خواهیم کرد و به نیروهای امنیتی و دفاعی آن کشور کمک خواهیم کرد.

وی همچنین تاکید کرد که واشینگتن از مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان با میانجیگری سازمان ملل متحد، حمایت خواهد کرد و در عین حال هشدار داد که هرگونه حمله‌ای به نیروهای آمریکا و ائتلاف در حین خروج نیروهای نظامی از آن کشور پاسخ سختی در پی خواهد داشت.

چهل و ششمین رییس جمهوری ایالات متحده از حزب دموکرات گفت برخی چنین می‌گویند که خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان به وجهه ایالات متحده آسیب می‌رساند، اما کاملا برعکس است، حضور ما در آن کشور دیگر توجیهی ندارد؛ دیپلماسی  ما بر پوتین و اسلحه استوار نیست.

دولت قبلی آمریکا پیشتر مهلت اول ماه مه را برای این منظور تعیین کرده بود، اما جو بایدن اوایل فروردین ماه در سخنانی، خروج نظامیان آمریکا از افغانستان را تا پیش از آن تاریخ «بسیار دشوار» خوانده و گفته بود در حال مذاکره با متحدان خود هستیم تا بعد از خروج نظامیان امنیت در افغانستان همچنان برقرار بماند.

آمریکا در سال ۲۰۰۱ و پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر به برج‌های دوقلو تجارت جهانی در شهر نیویورک و ساختمان وزارت دفاع آمریکا در حومه واشینگتن، به افغانستان که پایگاهی برای سازمان تروریستی القاعده بود حمله نظامی کرد و حکومت طالبان را ساقط کرد، اما جنگ تا امروز ادامه یافت.

بیشترین شمار نظامیان آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۱ بود که به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسید. حدود ۲۴۰۰ نظامی آمریکایی در  این جنگ کشته شده‌اند و برآورد می‌شود حدود ۲ هزار میلیارد دلار هزینه داشته است.