بررسی ارتباط احتمالی واکسن «جانسون اند جانسون» و لختگی خون

علائم این اختلال، بین شش تا ۱۳ روز پس از واکسن زدن در شش نفر بروز کرده است

محققان در حال بررسی رابطه احتمالی این واکسن با بروز این اختلال نادر هستند- FREDERIC J. BROWN / AFP

سازمان‌های بهداشتی درمانی فدرال در ایالات‌متحده آمریکا، استفاده از واکسن کرونای «جانسون اند جانسون» را متوقف کردند و از ایالت‌های سراسر این کشور خواستند تا زمان بررسی کامل موارد لختگی خون، همین رویه را در پیش گیرند.

روز سه‌شنبه، اداره غذا و دارو و مراکز پیشگیری از بیماری‌ و مهار آن‌ها، اعلام کرد که خواستار توقف فوری استفاده از این واکسن تک ‌دوزی است.

به گزارش نیویورک تایمز، مسئولان امر در پی بروز اختلال نادر لختگی خون در شش نفر در مدت دو هفته از تزریق این واکسن‌، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند.

اداره غذا و دارو در بیانیه‌ منتشر شده در رسانه اجتماعی خود، اعلام کرده است که «محض احتیاط»، خواستار توقف این طرح شده و افزوده است: «چنین رخدادهای بدی بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد.»

هر شش نفر، زنان ۱۸ تا ۴۸ ساله بودند و علائم این اختلال، بین شش تا ۱۳ روز پس از واکسن زدن در آن‌ها بروز کرده است. به گزارش تایمز، یکی از زنان جان باخته و دیگری از اهالی نبراسکا، همچنان در شرایط بحرانی به سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برآوردهای مرکز پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد سالانه تا ۹۰۰ هزار مرد، زن و کودک به لختگی خون دچار می‌شوند که از این تعداد، ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

اداره غذا و دارو اعلام کرده است که درمان این نوع خاص لختگی خون، با درمانی که معمولا در این مورد به کار می‌رود تفاوت دارد و در این موارد، شاید به معاینه‌ بیشتر نیاز باشد.

همزمان با توقف تزریق این واکسن در امریکا، محققان این دو نهاد بهداشتی درمانی در حال بررسی رابطه احتمالی این واکسن با بروز این اختلال نادر‌ معروف به خون‌لختگی وریدی مغز هستند.

قرار است دولت فدرال، تزریق این واکسن را در تمام مراکز واکسن‌زنی فدرال متوقف کند و به کارکنان بخش سلامت در سراسر کشور توصیه کرده است همین رویه را در پیش گیرند.

با توجه به داده‌‌های مرکز پیشگیری از بیماری‌ها، تاکنون حدود هفت میلیون نفر واکسن «جانسون اند جانسون» دریافت کرده‌اند و بیش از ۱۶ میلیون دوز از این واکسن، به کل ایالت‌های این کشور فرستاده‌ شده است.

اداره غذا و دارو اعلام کرد مرکز پیشگیری از بیماری‌ها روز چهارشنبه برای بررسی بیشتر این موارد و ارزیابی اهمیت احتمالی آن‌‌ها، جلسه‌ کارگروه مشاوران اقدامات ایمن‌سازی را برگزار خواهد کرد.

به گفته این اداره، «جامعه خدمات بهداشتی و درمانی باید از خطر بروز این رویدادها آگاه باشد تا بتواند با توجه به درمان منحصربه‌فرد لازم برای این نوع خون‌لختگی، برنامه‌ریزی کند.» این اداره افزود: «تا پایان اجرای این فرایند، توصیه می‌کنیم از تزریق واکسن خودداری شود.»

از آغاز اجرای طرح تزریق واکسن‌ در ماه دسامبر، بیش از ۱۲۰ میلیون نفر یعنی ۳۶.۴ درصد جمعیت ایالات متحده دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

از آغاز همه‌گیری این ویروس جدید در ابتدای پارسال، بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به آن، جان باخته‌اند.

اداره غذا و دارو اعلام کرد: «ایمنی مردم پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ اولویت اول دولت فدرال است و ما همه گزارش‌های مبنی بر بروز مشکلات سلامتی پس از تزریق واکسن‌ را جدی می‌گیریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان