نظامیان آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج می‌شوند

تاریخ تعیین شده مصادف با بیستمین سالگرد حملات تروریستی به آمریکا است

WAKIL KOHSAR / AFP

مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند رئیس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم گرفته است نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را پس از تاریخ اول ماه مه ۲۰۲۱، که دولت ترامپ با طالبان توافق کرده بود، در آن کشور نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن سررسید جدیدی را برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان تعیین کرده و آن ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی، مصادف با بیستمین سالگرد حملات تروریستی به آمریکا، است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در هفته‌های اخیر اشاره کرده بود بازگردندان ۲۵۰۰ نیروی باقیمانده از افغانستان تا پیش از مهلت تعیین شده قبلی امکان‌پذیر نیست و اکنون روشن شده خروج منظم آنها تا آن تاریخ امری دشوار و غیرمحتمل است.

به نوشته آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی جزئیات مربوط به تصمیم رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در این زمینه را به شرط فاش نشدن هویتشان ارائه داده‌اند. این خبر را ابتدا روزنامه واشنگتن پست گزارش کرده بود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در فوریه ۲۰۲۰ با طالبان بر سر توقف خشونت‌ها در افغانستان در ازای خروج نظامیان آمریکا از آن کشور توافق کرد. عملی نشدن آن وعده تا پیش از تاریخ مقرر، ممکن است به افزایش خشونت‌ها بیانجامد.

انتخاب تاریخ ۱۱ سپتامبر از سوی جو بایدن خود تاکیدی بر دلیل حضور نظامیان آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، که با هدف ممانعت از تبدیل شدن افغانستان به پایگاهی برای تروریست‌ها در آنجا مستقر شده‌اند.