هشدار بایدن به پوتین: ما به حفظ تمامیت ارضی اوکراین متعهدیم

بایدن در باره بسیج نیروهای روسیه در منطقه کریمه اوکراین و مرز اوکراین ابراز نگرانی کرد

بایدن به پوتین پیشنهاد برگزاری نشست مشترک در یک کشور ثالث را داد -  PAVEL GOLOVKIN, ERIC BARADAT / AFP / POOL

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، بر تعهد سستی‌ناپذیر کشورش نسبت به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

به گزارش رویترز، آقای بایدن در گفتگوی تلفنی روز سه شنبه خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواستار تنش‌زدایی میان روسیه و اوکراین شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که آقای بایدن در باره بسیج نیروهای روسیه در منطقه کریمه اوکراین و مرز اوکراین ابراز نگرانی کرد.

به گفته این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که ایالات متحده در دفاع از منافع ملی خود در پاسخ به اقدامات روسیه، از جمله حملات سایبری و دخالت در انتخابات آمریکا، «قاطعانه» عمل خواهد کرد. او همچنین برگزاری نشستی در یک کشور ثالث طی ماه‌های آینده را به آقای پوتین پیشنهاد کرد.

خبرگزاری ریانووستی روسیه نیز در پی این تماس تلفنی گزارش داد که روسای جمهوری دو کشور به ادامه گفتگو در باره امنیت جهانی ابراز علاقه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه گفت اعمال روسیه «عمیقا نگران‌کننده» هستند و افزود:‌ «تهاجم‌های روسیه در شرق اوکراین اخیرا افزایش یافته‌ و نگرانی آمریکا در این مورد هم به تدریج افزایش می‌یابد. از جمله شاهد تحرکات روسیه در نزدیکی مرز اوکراین هستیم.»

او با اشاره به کشته شدن پنج سرباز اوکراینی در هفته جاری و حضور هزاران سرباز روس در نزدیکی مرز گفت:«این‌ها همه نشانه‌های عمیقا نگران‌کننده‌ای» هستند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون، هم چند هفته پیش بر لزوم تبعیت از پروتکل مینسک تاکید کرد و گفت: «روسیه باید به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین احترام بگذارد.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، جمعه این هفته گفت روسیه حق دارد نیروهایش را هر جای خاک خود که می‌خواهد مستقر کند و حضور آن‌ها در نزدیکی مرز اوکراین به علت «خطرناک و پرتلاطم بودن منطقه مرزی» است. او در ضمن در مورد ناآرامی در این منطقه هشدار داد و گفت:«خطر از سرگیری کامل تخاصم وجود دارد.»

بیشتر از جهان