اولین گفتگوی بایدن و زلانسکی در میانه تنش بین روسیه و اوکراین

این گفتگو در گرماگرم هشدارهای مقامات آمریکا و ناتو پیرامون تقویت نیروها در نزدیکی شرق اوکراین انجام گرفت

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و همتای اوکراینی وی ولادیمیر زلنسکی - AFP

در حالی که تنش میان اوکراین و روسیه همچنان رو به افزایش است، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای نخستین بار با رئیس‌جمهوری اوکراین گفتگو کرده است.

جو بایدن و ولادیمیر زلنسکی روز جمعه در گرماگرم هشدارهای مقامات آمریکا و ناتو پیرامون تقویت نیروها در نزدیکی شرق اوکراین، گفتگو کردند.

این گفتگوی تلفنی به دنبال تقاضای رئیس‌جمهوری اوکراین برای حمایت های بیشتر غرب و دو ماه پس از ورود آقای بایدن به کاخ سفید صورت گرفته است. 

کاخ سفید گفت که آقای بایدن « بر حمایت‌های بی دریغ ایالات متحده از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مقابل ادامه تهاجم های روسیه، تاکید کرد.» 

پیش از این، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفته بود این کشور فعالیت های نظامی در نزدیکی مرز اوکراین را دنبال می‌کند.

آقای راب در یک توئیت نوشت: «من امروز در گفتگو با (دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین) بار دیگر بر مراتب حمایت بریتانیا از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین مهر تاکید گذاشتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای راب افزود: «ما عمیقا از بابت فعالیت‌های نظامی روسیه که اوکراین را مورد تهدید قرار می‌دهد نگرانیم.»

گفته می‌شود در اوایل هفته گذشته چهار سرباز اوکراینی به‌دست جدایی طلبان تحت‌الحمایه روسیه در شرق اوکراین کشته شدند. این واقعه به این نگرانی دامن زده که آتش زیر خاکستر طولانی مدت میان دو کشور بار دیگر شعله‌ور شود.

یک منبع نزدیک به آقای زلنسکی به شبکه «اکسیوس» گفت: «طرف اوکراینی از نتیجه گفتگوی تلفنی بسیار خشنود است و قلبا معتقد است که پرزیدنت بایدن به احیای تمامیت ارضی و ادغام اوکراین به غرب اولویت می‌دهد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه مراتب حمایت واشنگتن را از تمامیت ارضی اوکراین «در مقابل ادامه تهاجم روسیه» تکرار کرد.

کرملین در مقابل اظهار نگرانی کرده که اوکراین آغازگر یک درگیری گسترده‌تر در منطقه باشد.

به گزارش رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که «ما از بابت افزایش تنش (در منطقه) و اینکه ممکن است اقدامات تحریک آمیز اوکراین به جنگ منجر شود، نگرانیم. ما حقیقتا خواهان چنین چیزی نیستیم.»

او در پاسخ به تقاضای گزارشگران برای روشنگری بیشتر گفت:«منظورم یک جنگ داخلی است که پیشتر رخ داده است.»

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرده و به‌دنبال سرنگونی رئیس‌جمهوری وقت اوکراین که به مسکو نزدیک بود، از جدایی خواهان درشرق اوکراین حمایت کرد.

این وقایع به اعمال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو انجامید.

نشریه پولیتیکو می‌گوید ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد ارتش ایالات متحده، لوید آستین، وزیر دفاع و جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با همتایان اوکراینی خود مذاکره کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان