لاوروف: مذاکرات هسته‌ای باید پیش برود؛ ظریف: هیچ مشکلی نداریم

وزیر امور خارجه روسیه در سفر به ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی را محکوم کرد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و  همتای روسی وی، سرگئی لاوروف - Alexander NEMENOV / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در جریان سفر به تهران در روز سه‌شنبه گفت که مسکو انتظار دارد توافق اتمی با ایران حفظ شود و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را محکوم کرد.

اتحادیه اروپا تحریم‌هایی حقوق بشری علیه مقامات جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاوروف پس از دیدار با محمد جواد ظریف در تهران، با اشاره به توافق برجام که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های غربی امضا شد، گفت:‌ «به نظر ما امکان حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود دارد.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات هسته‌ای وین جریان دارد و تاسیسات غنی‌سازی نطنز برای بار دوم منفجر شده است. ایران این «خرابکاری» را به اسرائیل نسبت داده است.

او افزود اگر واشنگتن به سهم خود به توافق‌ پایبند باشد، «تا جایی که ما می‌دانیم، شرکای ما در تهران آمادگی خود برای حرکت به این مسیر را اعلام کرده‌اند.»

لاوروف از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تهران انتقاد کرد و گفت که این اقدام همزمان با انجام مذاکرات برای مهار برنامه‌ هسته‌ای تهران، «پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند.»‌

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین، هشت مقام دولتی، قضایی و نظامی و سه زندان ایرانی را به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراض‌های سراسری آبان ۱۳۹۸ تحریم کرد. ‌این در حالی است که بروکسل، میانجی مذاکرات جاری در وین برای احیای توافق اتمی میان تهران و قدرت‌های جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف گفت: «تاسف‌برانگیز است اگر در اتحادیه اروپا هماهنگی وجود نداشته باشد و دست راست از آنچه دست چپ انجام می‌دهد بی‌خبر باشد.»

او همچنین گفت:‌ «اما اگر این اقدام عمدا و در میانه مذاکرات انجام شده باشد، آنوقت دیگر اشتباهی است بدتر از جرم.»

وزیر خارجه روسیه این اقدام اتحادیه اروپا را «غیرقابل‌قبول» خواند و افزود: «ما هر گونه تلاش برای تضعیف روند مذاکرات را محکوم می‌کنیم.» او همچنین وعده داد که اجازه ندهد مذاکرات از مسیر خارج شود.

در نشست خبری مشترک ظریف و لاوروف در روز سه‌شنبه در تهران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که تهران «هیچ مشکلی برای بازگشت به تعهدات برجامی ندارد.»

ظریف گفت: «ضرورت دارد که آمریکا فورا به تعهداتش برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند. ایران نیز پس از راستی آزمایی اقدامات خود را انجام خواهد داد.»

 ظریف اتحادیه اروپا را به پیروی از سیاسی‌های «تندروترین گروه‌های داخل آمریکا و اسرائیل» متهم کرد و اقدام اتحادیه اروپا در تحریم اخیر مقامات ایرانی را «اقدامی مخرب» ارزیابی کرد که با آن برخورد خواهد شد.

محمدجواد ظریف، حادثه اخیر در مرکز هسته‌ای نطنز را «حماقت تروریستی»‌ توصیف کرد و گفت که این اقدام «شرایط را برای ایران امکان‌پذیر می‌کند تا به طور قانونی هر کاری برای پیشرفت هسته‌ای در نطنز انجام دهد.»