اتحادیه اروپا فرماندهان سپاه و بسیج را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد

ایران در واکنش به این تحریم‌ها انجام «گفت‌وگوهای جامع» با اتحادیه اروپا را به حال تعلیق در آورد

در حال حاضر ۸۹ مقام و ۴ نهاد ایرانی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری قرار دارند-KHAMENEI.IR / AFP

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۲ آوریل، اعلام کرد که هشت مقام ایرانی از جمله شش فرمانده ارشد نظامی و دو مقام امنیتی و همچنین سه زندان ایران را مورد تحریم قرار داده است.

به گزارش رویترز این هشت مقام ایرانی و سه زندان به دلیل برخورد خشونت آمیز با اعتراضات آبان ۱۳۹۸ مورد تحریم قرار گرفتند.

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج، حسین کرمی فرمانده یگان ویژه ناجا، محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و حسن شاهوارپور فرمانده سپاه خوزستان، لیلا واثقی فرماندار شهر قدس و غلامرضا ضیایی رئیس وقت زندان اوین مقام‌هایی هستند که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این افراد، سه زندان اوین، رجایی شهر کرج و فشافویه نیز در ارتباط با نگهداری بازداشت شدگان اعتراضات آبان در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در تارنمای شورای اروپا منتشر شد آمده است که این اتحادیه اقدامات محدود كننده خود را در پاسخ به نقض جدی حقوق بشر در ایران برای یک سال و تا ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ تمدید می‌كند. این تحریم‌ها شامل محدودیت سفر و توقیف اموال تحریم‌شدگان است.

این اقدامات تحریمی برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ اعمال شد و از آن زمان تاکنون به صورت سالانه تمدید شده است.

در حال حاضر ۸۹ مقام و ۴ نهاد ایرانی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا قرار دارند.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران همزمان با دور جدید مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با میانجی‌گری اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوى وزارت خارجه ایران در واكنش به تحريم‌هاى اتحاديه اروپا اعلام کرد که ايران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها را به حالت تعلیق در می‌آورد.