گزارش نیویورک‌تایمز از زمان ۹ ماهه برای جبران خسارت گسترده انفجار نطنز

انفجار در نطنز سرعت غنی‌سازی، مذاکرات وین و ابزار چانه‌زنی ایران را کاهش می‌دهد

سانتریفیوژهای جدید ساعاتی پس از راه‌اندازی از کار افتادند-عکس از دفتر ریاست جمهوری

یک روز پس از انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، نیویورک‌تایمز خسارت‌های آن را گسترده برآورد کرد و نوشت که سیستم تامین برق سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم منهدم شده و تعمیر آن و از سرگیری تولید دوباره در این سایت هسته‌ای ۹ ماه زمان می‌برد.

انفجار دوباره در نطنز که نخست «سانحه» و بعد «تروریسم هسته‌ای» خوانده شد و به گفته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام آتش‌سوزی به همراه داشته، ۱۰ ماه پس از نخستین انفجار در این تاسیسات اتفاق افتاده است. آن هم در حالی که مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین در جریان است و تا کنون دو طرف نسبت به پیشرفت مذاکرات و لغو تحریم‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیل انفجار نطنز را به اسرائیل نسبت داده و می‌نویسد که در نتیجه این حمله «ضربه سختی» به ایران وارد شده است.

هرچند مقامات اسرائیل در موارد اینچنینی اتهام‌ها را تایید یا تکذیب نمی‌کنند، همواره در مورد لزوم مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران و جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای با صراحت صحبت کرده‌اند.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مورد سمت و سوی مذاکرات جاری در وین ابراز نگرانی کرده و می‌گوید در صورتی که توافق با ایران مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای نشود، از آن پیروی نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انفجار روز یکشنبه پس از روز انرژی هسته‌ای در ایران و در حالی اتفاق افتاد که از گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید در نطنز آغاز شده و حسن روحانی، رئیس‌جمهور از ۱۳۳ «دستاورد هسته‌ای» رونمایی کرده بود.

به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است به معنی تمرکز تهران بر استفاده از ابرازها موجود در روند چانه‌زنی با غرب است. افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا از جمله عوامل تاثیرگذار در تقویت ظرفیت هسته‌ای ایران و افزایش پتانسیل دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

تهران با تاکید بر ظرفیت غنی‌سازی خود می‌کوشد در مذاکره با غرب امتیاز بگیرد. بسیاری از مقامات دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با توجیه اینکه سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ «حاصلی جز تقویت ظرفیت هسته‌ای ایران» نداشته، لزوم توافق با ایران و لغو تحریم‌ها به منظور محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را مطرح می‌کنند.

انفجار تیرماه گذشته که هنوز دلیل رسمی آن از سوی شورای عالی امنیت ملی اعلام نشده است، بنا بر برآورد ناظران بین‌المللی خسارت‌های زیادی در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز ایجاد کرده است. دلایل غیر رسمی متعددی برای این انفجار عنوان شد از جمله حمله سایبری، حمله هوایی، نفوذ و رخنه امنیتی و کاشت مواد انفجاری در نطنز. در مورد حمله بامداد یکشنبه نیز خبرنگار ارشد نظامی کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل با رد حمله سایبری، احتمال کارگذاری فیزیکی مواد انفجاری را مطرح کرده است.

اکنون با منهدم شدن سیستم برق سانتریفیوژها در انفجار روز یکشنبه، تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا (خلوص مورد نیاز برای استفاده در روند تولید سلاح هسته‌ای) باز هم کاهش می‌یابد.

به این ترتیب زمان گریز هسته‌ای ایران (زمان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای) به تعویق می‌افتد. از نگاه بسیاری از کارشناسان، کاهش این زمان به زیر شش ماه خط قرمز جامعه بین‌المللی برای برخورد با ایران است.

طولانی‌تر شدن زمان گریز هسته‌ای ایران در عین حال ابزار‌های چانه‌زنی جمهوری اسلامی در مذاکره را کاهش می‌دهد و ضرورت ارایه امتیاز به تهران برای توافق هرچه سریعتر را نیز از بین می‌برد.