جریمه نقدی نخست‌وزیر نروژ بابت برگزاری جشن تولد و نقض قوانین کرونا

خانم نخست‌وزیر عذرخواهی کرد و گفت که «از آنچه رخ داد بسیار ناراحت» است

ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ- Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix / AFP

پلیس نروژ اوایل امسال نخست‌وزیر آن کشور را به دلیل نقض محدودیت‌های کرونایی در جشن تولد خودش جریمه نقدی کرد.

خانم ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ، در اواخر ماه فوریه جشن تولد ۶۰ سالگی خود را با حضور ۱۳ نفر برگزار کرد و قانون دولت خودش را مبنی بر منع تجمع بیش از ۱۰ نفر،  زیر پا گذاشت.

او سپس بابت برگزاری آن جشن عذرخواهی کرد و گفت که «از آنچه رخ داد بسیار ناراحت» است.

اوله سایه‌وَرود، رئیس پلیس،  روز جمعه در نشستی خبری گفت که خانم ارنا سولبرگ به دلیل این تخلف ۲۰ هزار کرون نروژ (معادل هزار و ۷۱۵ پوند) جریمه شده است.

به گفته پلیس، «برای جلب اعتماد عمومی» به اقدام‌ها، به‌خصوص در این مورد قوانین سخت‌گیرانه اجرا می‌شوند. 

پلیس می‌گوید در اکثر موارد مشابه جریمه نقدی صادر نمی‌شود، اما برخورد با خانم سولبرگ به دلیل اینکه ریاست اعمال محدودیت‌های دولت را بر عهده داشته، متفاوت بوده است.

رئیس پلیس با تأکید بر مسئولیت نخست‌وزیر، گفت گرچه قانون «برای همه یکسان است»، اما «همه در برابر قانون برابر نیستند.» 

او در ادامه توضیح داد: «بنابراین صدور جریمه نقدی در این مورد، برای جلب و حفظ اعتماد عموم مردم به اجرای قوانین محدودیت‌های اجتماعی الزامی بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همسر نخست‌وزیر، آقای سیندره فینز، که به گفته پلیس در برنامه‌ریزی جشن همکاری داشته و او هم به نوبه خود قوانین را زیر پا گذاشته است، مانند خانم سولبرگ جریمه نشد.

رستوران محل برگزاری مهمانی در تفرجگاهی کوهستانی نیز جریمه نشد، و این امر نشان می‌دهد که پلیس می‌خواسته است که پرونده نخست‌وزیر درس عبرتی برای دیگران باشد.

آقای سایه‌وَرود گفت: «سولبرگ رهبر کشور است و در خط مقدم اجرای محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کرونا قرار دارد.»

نروژ، که از کمترین میزان‌های ابتلا و تلفات در اروپا طی همه‌گیری این بیماری برخوردار بود، از ابتدای سال ۲۰۲۱ دچار افزایش چشمگیر ابتلا به ویروس کرونا شده است.

افزایش شمار مبتلایان که ناشی از شیوع گونه‌هایی از ویروس‌ با قابلیت انتقال بیشتر است، موج سوم همه‌گیری در اروپا را شکل داده است.

دولت نروژ در واکنش به افزایش میزان ابتلا در ماه مارس، محدودیت‌ها را افزایش داد و بنت هوئی، وزیر بهداشت آن کشور، «گونه جدید ویروس کرونا را که برای اولین بار در بریتانیا شناسایی شد»، علت این افزایش خواند.

© The Independent

بیشتر از جهان