هشدار زنان افغان در باره ایجاد حکومتی شبیه جمهوری اسلامی ایران در کابل

جنبش مستقل زنان افغانستان از بازگشت استبداد دینی به کشورشان ابراز نگرانی کرده‌اند

زنان افغان هشدار داده اند که با ایجاد شورای فقه اسلامی، استبداد دینی به افغانستان مانند ایران نهادینه خواهد شد-SHAH MARAI / AFP

جنبش مستقل زنان افغانستان نسبت به روی کار آمدن نظامی شبیه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هشدار داده و گفته است چنین تصمیمی استبداد دینی را در این کشور حاکم خواهد کرد.

یکی از موضوعات اساسی مذاکرات صلح افغانستان بین طالبان و نظام دموکراتیک این کشور که جمعه ۱۶ آوریل در استانبول ترکیه شروع خواهد شد، بحث روی ایجاد «شورای فقه اسلامی» است.

این شورا برای تامین رضایت طالبان در راستای آنچه اسلامی کردن قوانین و نظام این کشور خوانده می‌شود، از سوی آمریکا پیشنهاد شده است.

جنبش زنان افغانستان که در داخل و خارج کشور عضو دارد و یک نهاد تازه تشکیل مستقل است، این پیشنهاد را «امتیاز خطرناکی برای طالبان و افراطی‌ها برای تفسیر بنیادگرایانه و زن‌ستیزانه اسلام با رویکرد استبداد دینی» خوانده است.

در مانیفست این جنبش همچنین به شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره و هشدار داده شده است که این شورا نیز ابتدا در چارچوب دولت آغاز به کار کرد، اما به تدریج حیطه صلاحیتش تا جایی رسید که علاوه بر بررسی و رد مصوبات پارلمان و فرامین رئیس‌جمهوری، تایید نامزدی کاندیداهای ریاست جمهوری و پارلمان نیز به دایره اختیارات آن افزوده شد.

در این بیانیه آمده است: «ما زنان افغانستان مخالف پیشنهاد تشکیل شورای عالی فقه اسلامی هستیم. از نظر ما، وجود این نهاد موازی، ابزار قانونی و سیاسی نیروهای افراطی مذهبی و سنتی برای محدود ساختن آزادی‌ها و حقوق اساسی زنان و اقلیت‌ها خواهد بود.»

این شورا از آمریکا انتقاد کرده که برای یافتن راه حل فوری و موقت برای توافق سیاسی با طالبان، نسخه سیاسی جمهوری اسلامی ایران را برای مشارکت طالبان در قدرت پیشنهاد داده است.  

زهرا موسوی و بهار سهیلی دو عضو این شورا دیشب در جلسه کلاب‌هاوس با فعالان فرهنگی و سیاسی هشدار دادند که طرف‌ها به ویژه طالبان بدون فشار داخلی و بین‌المللی به صلحی که در آن حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و مدنی چون آزادی بیان و حقوق زنان و اقلیت‌ها تامین شود تن نخواهند داد.

آنها با اشاره به مرحله سرنوشت‌ساز سیاسی در کشورشان می‌گویند: «ما زنان بیش از همیشه به همبستگی و دادخواهی منسجم و مستقلانه ضرورت داریم. بنابراین از تمام کنش‌گران، جریان‌ها و حلقات فعال در حوزه‌ حقوق زنان می‌خواهیم در صورت توافق با موارد موضع جنبش مستقل زنان افغانستان، حمایت خویش را با انتشار این بیانیه اعلان کنند.»

زنان افغانستان از دو سال پیش که روند صلح این کشور وارد فاز تعیین کننده ای بین طالبان و آمریکا شد، با دقت و نگرانی این روند را دنبال کرده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها نگرانی دارند که مبادا اولین چیزی که برای رسیدن به توافق با طالبان در سر میز مذاکرات قربانی شود، حقوق، دستاوردها و پیشرفت‌های اساسی زنان افغان باشد.

زنان فعال سیاسی این کشور از آنچه عقب‌نشینی‌ها، تزلزل حکومت افغانستان و عدم تمایل میانجی‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله آمریکا به حمایت قاطع و واضح از دموکراسی و حقوق بشر به ویژه حقوق زنان خوانده اند نیز ابراز نگرانی کرده و بر ضرورت مشارکت معنادار زنان در نشست‌های صلح تاکید کرده‌اند.

سه مطالبه اصلی زنان جلوگیری از مطرح شدن تشکیل شورا عالی فقه اسلامی در مذاکرات، پایبندی به اصول عدالت، حقوق مساوی و کرامت انسانی شهروندان افغانستان و آتش‌بس عمومی و نمایندگی ۵۰ درصدی زنان افغانستان در ترکیب هیئت مذاکرات صلح است.

دولت افغانستان و جامعه جهانی به این مطالبات تاکنون پاسخ روشن نداشته است.

تازه‌ترین‌ خبرها حاکی است که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان وارد کابل شده و با اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو رهبر سیاسی درباره پیشرفت‌ها در روند صلح گفت‌وگو کرده است. مقام‌های افغان نیز امیدوارند که مذاکرات صلح افغانستان در ۱۶ آوریل در استانبول ترکیه برگزار می‌شود تا نقشه راه سیاسی برای این کشور ترسیم شود.

بیشتر از جهان