«جنگ سایه‌ها» بین ایران و اسرائیل بالا می‌گیرد

آسوشتیدپرس می‌گوید، حمله به کشتی ساویز خسارت‌های جدی به جا گذاشته است

«در حملات پیشین تنها کشتی‌های تجاری مورد حمله قرار می‌گرفتند و  بخشِ بالای آب‌شان آسیب‌ سطحی می‌دید اما انفجار بدنه ساویز را زیر آب منفجر کرده و به آن آسیب‌ شدید زده است»-عکس از العربیه

جون گامبرل، رئیس بخش خبرهای ایران و خلیج فارس در خبرگزاری آسوشیتد پرس، در مطلبی تحلیلی نوشت که حمله به کشتی ایرانی «ساویز» باعث بالا گرفتن «جنگ سایه‌ها» در منطقه شده است.

حمله به «ساویز» چند روز پیش در نزدیکی ساحل یمن صورت گرفت و تصور می‌رود کار اسرائیل باشد (اسرائیل این اتهام را نپذیرفته است). گفته می‌شود این کشتی عملا پایگاه شناور نیروهای سپاه پاسداران بوده است. گامبرل به همزمانی این رویداد با مذاکرات بر سر برجام در وین اشاره کرد و نوشت این حمله باعث شده «جنگ سایه‌ها که یک سال است در آب‌های خاورمیانه جریان دارد بالا بگیرد.» او در ضمن گفت حمله به «ساویز» آسیب‌بارترین حمله این نزاع بین ایران و اسرائيل بوده است و هشدار داد که غائله بین دو کشور می‌تواند «از کنترل خارج شود» و کل منطقه را درگیر کند.

این در حالی است که مقامات ایران گفته‌اند «ساویز» تنها آسیب‌هایی جزئی دیده است.

حملات اسرارآمیز به کشتی‌های منطقه خاورمیانه از سال ۲۰۱۹ در جریانند و معمولا با حرکاتی همچون بمبگذاری مخفیانه انجام می‌شوند. غواص‌های ویژه هستند که این بمب‌های مغناطیسی را در کشتی‌ها کار می‌گذارند. آغاز این حملات در زمان اوج بالا گرفتن تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و دولت آمریکا به ریاست‌جمهوری وقت دونالد ترامپ و در ضمن دولت‌های عرب منطقه خلیج فارس همچون عربستان سعودی بود.

در ژوئن ۲۰۱۹ چند کشتی در دریای عمان در نزدیکی ساحل امارات متحده عربی منفجر شدند. نیرو دریایی آمریکا ایران را مسئول این حملات دانست. ایران منکر این اتهام شد اما فیلمی که از آن واقعه منتشر شده نیروهای سپاه را نشان می‌دهد که یک بمبِ مغناطیسی منفجرنشده را از بدنه یکی از کشتی‌ها جدا می‌کنند. مقامات حکومت ایران هرگز توضیحی در این مورد نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته گامبرل، معلوم نیست اولین حمله اینچنینی در این تخاصم را چه کسی انجام داده است و تعداد کل این حملات نیز هنوز محاسبه نشده‌اند. یکی از اولین نمونه‌های مشکلات اسرارآمیز برای کشتی‌های ایران به چند هفته پیش از حمله دریای عمان باز می‌گردد: در ماه مه ۲۰۱۹ بود که یک تانکر نفت ایران ظاهرا با حمله مواجه شد. حکومت ایران تنها در این اواخر شروع به اعلام رسمی تحت حمله بودن کشتی‌های خود کرده است: از جمله انفجاری که ماه گذشته در یک کشتی باری ایران در دریای مدیترانه اتفاق افتاد.

در ماه‌های اخیر، اسرائیل علنا وارد غائله شده است. در ماه فوریه بود که یک کشتیِ خودرو‌بر تحت مالکیت اسرائیلی‌ها با انفجار مواجه شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ایران را مسئول این حمله دانست و گفت: «ایران بزرگ‌ترین دشمن اسرائیل است و من مصمم که جلوی آن‌را بگیرم. ما در کل منطقه به ایران حمله می‌کنیم.»

 گامبرل در مورد حمله اخیر به کشتی ساویز می‌نویسد: «در حملات پیشین تنها کشتی‌های تجاری مورد حمله قرار می‌گرفتند و تنها بخشِ بالای آب‌شان آسیب‌هایی سطحی می‌دید اما انفجار روز سه‌شنبه به نظر بدنه کشتی را زیر آب منفجر کرده است و به آن آسیب‌های شدید زده است.»

این کشتی البته غرق نشده و اکنون در آب‌های شبه‌جزیره دهلکِ اریتره است؛ منطقه‌ای که دستگاه‌های امنیتی ایران و اسرائیل هر دو در آن حضور گسترده دارند.

تصاویری که وب‌سایت «نورنیوز» روز پنجشنبه از «ساویز» منتشر کرد نشان می‌دهد که آب شور دریای سرخ وارد اتاق موتور کشتی شده و به آن آسیب جدی زده است.

آسوشیتدپرس با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای که شرکت «پِلَنِت لَبز» روز چهارشنبه گرفته گفت این کشتی خطی از نفت نشت‌کرده نیز پشت خود به جای گذاشته. تحلیل‌گر این خبرگزاری گفت ایران احتمالا مجبور شود یک کشتی دیگر را برای نجات «ساویز» بیاورد و یا آن‌را برای تعمیر به بندری ببرد.

گامبرل نوشت: «از دست دادن ساویز ضربه‌ای به تلاش‌های ایران برای قدرت‌نمایی در دریای سرخ و جنگ یمن خواهد بود.»

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات نظامی عربستان سعودی باور دارند کشتی «ساویز» کار جاسوسی بصری و الکترونیک انجام می‌داده است.

تحلیلگر آمریکایی گفت ایران احتمالا به این علت خیلی ماجرای ساویز را مطرح نمی‌کند که امیدوار است بتواند در پی مذاکرات بر سر برجام در وین «به میلیاردها دلار آمریکا در ازای برداشتن تحریم‌ها» دسترسی پیدا کند. او یادآوری کرد که در سال گذشته نیز دو حمله به ایران صورت گرفت که احتمالا کار اسرائیل بود اما پاسخی نگرفت: یکی انفجار تجهیزات هسته‌ای نطنز و دیگری کشتن محسن فخری‌زاده.

نتانیاهو از سرسخت‌ترین مخالفین برجام است و گفته اسرائیل برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای هرکاری می‌کند. اسرائیل خود سلاح هسته‌ای دارد گرچه علنا به این واقعیت اعتراف نمی‌کند.

نخست‌وزیر اسرائيل روز چهارشنبه در مراسم یادبود هولوکاست با اشاره به برجام گفت: «تاریخ به ما یاد داده که توافق‌های اینچنینی با حکومت‌های افراطی اینچنینی به کلی بی‌ارزشند.»

گامبرل با اشاره به این گفته‌ها، نوشت: باید انتظار داشت که «جنگ سایه‌ها در دریا همچنان ادامه خواهد داشت.» او در ضمن یادآوری کرد که در دهه ۱۹۸۰ (در جریان جنگ ایران و عراق) سلسله حملات اینچنینی باعث جنگ یک روزه دریایی بین ایران و آمریکا شد.