رد پای ملخ‌های مراکشی در فرودگاه بین‌المللی تهران

شش استان ایران درگیر مبارزه با این حشره هستند و احتمال خسارات به مزراع و مراتع پیش بینی می‌شود

ملخ های صحرایی در مرحله پنجم عمر خود علاقه به تغذیه از غلات دارند - YASUYOSHI CHIBA / AFP

پوره ملخ‌های مراکشی در فرودگاه امام خمینی در تهران دیده شده است. معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت با توجه به تخم ریزی دسته‌های ملخ صحرایی ورودی به کشور، احتمال می‌رود اواخر فروردین با توجه به خشک بودن پوشش گیاهی در مناطق کانونی، پوره‌ها به هم ملحق شده و تشکیل «باند» بدهند و برای تغذیه از پوشش گیاهی به مناطق سبز زراعت و باغات اطراف هجوم ببرند. هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران را سه ما پیش از این و در بهمن ماه گذشته مقام‌های کشاورزی ایران خبر داده‌ بودند. به گفته این مقام ها بیش از ۶ استان کشور درگیر این مسئله خواهند بود.

این حشره بیشتر سال یعنی تابستان، پاییز و زمستان را به حالت تخم می‌گذراند. کپسول تخم نیز به طور معمول در نواحی تپه‌ها که خاک‌های فشرده و عاری از پوشش گیاهی دارند تشکیل می‌شوند. طول دوران پورگی بین ۳۵ تا ۴۰ روز است است و طول دوران حشره کامل شدن آنها هم بین ۲۰ تا ۲۶ روز است. پوره ها بیشتر از برگ‌های گرامینه یعنی گیاهان علوفه‌ای تغذیه می‌کنند، ولی در مرحله پنجم عمر خود علاقه به تغذیه از غلات دارند. این دوره‌ای است که کشاورزی و محیط زیست ایران را در خط قرار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور، در استان تهران در شهر رباط کریم و فرودگاه امام، پوره ملخ‌های بومی ‌از جمله مراکشی مشاهده شده است، اما هنوز به مرحله مبارزه نرسیده و ردیابی‌ها ادامه دارد.

به گفته او؛ در مرزهای مشترک سه استان زنجان، قزوین و گیلان تراکم پوره ملخ مراکشی بسیار بالاست و ردیابی و مبارزه درحال انجام است.

هجدهم بهمن ۹۹ سعید معین، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی‌و همگانی سازمان حفظ نباتات ایران به خبرگزاری ایسنا گفت که "دسته گسترده‌" ملخ صحرایی تا هفته‌های آینده وارد کشور می‌شوند.

قبل از آن رئیس سازمان حفظ و نباتات ایران اعلام کرد پیش بینی شده از اواخر بهمن ماه، «با هجوم چندین برابری آفت ملخ مواجه شویم.»  

پائیز و زمستان سال ۹۹ چند استان ایران درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی شدند. مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی‌و همگانی سازمان حفظ نباتات ایران گفته بود که دسته ملخ‌های صحرایی در آبان از پاکستان وارد شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان و در آذر ماه دسته دیگری از کویت وارد استان‌های خوزستان و بوشهر شدند.

به گفته او دسته‌های ملخ صحرایی از شرق آفریقا وارد شبه جزیره عربستان می‌شوند و با مناسب شدن شرایط پس از آن وارد جنوب ایران می‌شود.

طی دوسال گذشته و پیش از قبل ورود ملخ‌های صحرایی به ایران آسیب بسیاری به زمین‌های کشاورزی و مراتع وارد کرده است.  زمستان گذشته دفتر مبارزه با آفات عمومی‌و همگانی سازمان حفظ نباتات ایران پیش بینی کرده بود که استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس درگیر حمله ملخ‌ها شوند.

حالا با دیده شدن پوره ملخ مراکشی در فرودگاه بین المللی امام خمینی در در ۳۰ کیلومتری تهران بزرگ  خطر آسیب دیدن مراتع در این منطقه بیشتر شده است.

به گفته مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور به خبرگزاری ایلنا در حال حاضر در برخی شهرهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بصورت لکه ای و پراکنده پوره ملخ‌های بومی‌از جمله ملخ مراکشی مشاهده شده است.

استان اردبیل کانون اصلی ملخ مراکشی است  ولی به گفته کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور تاکنون پوره‌ای در این منطقه  دیده نشده است. اما احتمال دارد که از اوایل اردیبهشت ماه  تفریخ کپسول تخم ملخ مراکشی آغاز شود.

تاکنون در شهرستان طارم سفلای استان قزوین حدود ۸۰۰ هکتار، در لوشان، رودبار، استان گیلان مبارزه حدود ۷۰۰ هکتار و در شهرستان طارم استان زنجان عملیات مبارزه با پوره ملخ مراکشی در سطحی حدود ۱۰۰۰ هکتار مبارزه انجام شده است.

طبق گفته معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور، همچنین در استان مازندران، آذربایجان شرقی، غربی، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، سمنان و قم عملیات ردیابی و پایش ادامه دارد. سطح مبارزه کشوری با ملخ‌های بومی‌در حدود ۲۵۰۰ هکتار در سه استان گیلان، زنجان و قزوین اعلام شده است. سطح مبارزه در استان خوزستان ۳۵۰۰ هکتار، بوشهر ۱۶۰۰ هکتار و ایلام ۴۰۰هکتار است.