خبر خروج وزیر سابق بازداشت‌شده اردن از کشور تکذیب شد

ولیعهد سابق و برادر ناتنی عبدالله دوم پادشاه اردن نیز هنوز در بازداشت خانگی است

شاهزاده حمزه بن حسین (وسط)، ولیعهد سابق و برادر ناتنی پادشاه اردن - KHALIL MAZRAAWI / afp

خبرگزاری دولتی اردن روز پنجشنبه از قول منابع رسمی گزارش داد که باسم عوض‌الله وزیر دارایی سابق آن کشور همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

او که ریاست دیوان پادشاهی اردن را نیز در کارنامه خود دارد، یکی از شخصیت‌های برجسته‌ای است که چند روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

حکومت اردن اعلام کرده است بازداشت این افراد در راستای تحقیقات جاری درباره برخی «فعالیت‌ها به منظور ایجاد بی‌ثباتی در کشور» صورت گرفته است.

خبرگزاری دولتی اردن از قول منابع آگاه نوشته است که گزارش‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی در مورد خارج شدن باسم عوض‌الله از کشور صحت ندارد.

این خبرگزاری روز شنبه گزارش داد باسم ابراهیم عوض‌الله، شریف حسن بن زید رئیس سابق دربار سلطنتی و چند شخصیت دیگر به دلایل امنیتی دستگیر شده‌اند.

برخی رسانه‌ها گفته بودند شاهزاده حمزه ولیعهد سابق و برادر ناتنی عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در میان حدود بیست نفری است که در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

اما این خبر پس از مدتی تکذیب شد و خود شاهزاده حمزه در یک پیام ویدئویی گفت تحت بازداشت خانگی قرار گرفته و دسترس او به اینترنت و تلفن قطع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله دوم پادشاه اردن روز چهارشنبه به اختلاف در خاندان سلطنتی که چند روز پیش در اتفاقی کم‌سابقه علنی شد، اشاره کرد و گفت «فتنه»‌ای که او را خشمگین و دردمند کرد، اکنون دفن شده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این نخستین بار است که پادشاه اردن به بحران داخلی‌ای می‌پردازد که روز شنبه و پس از اظهارات شاهزاده حمزه، برادر ناتنی او و ولیعهد سابق، نمایان شد.

اندکی پس از انتشار اخبار مربوط به بازداشت شماری از شخصیت‌های برجسته اردن توسط نیروهای امنیتی در روز شنبه، شاهزاده حمزه در یک پیام ویدیویی گفت در بازداشت خانگی قرار گرفته است.

بسیاری از کشورها به‌سرعت از ملک عبدالله و ثبات و امنیت اردن حمایت کردند؛‌ از عربستان و بحرین و مصر گرفته، تا لبنان، عراق، اتحادیه عرب و البته آمریکا.

عبدالله دوم از سال ۱۹۹۹ و در پی درگذشت ملک حسین، پدرش که حدود نیم قرن پادشاه اردن بود، بر تخت سلطنت نشست. وی از متحدان نزدیک آمریکا در منطقه است.

بیشتر از جهان