تاکید اشرف غنی بر لزوم همصدایی در نشست صلح ترکیه

رئیس‌جمهوری افغانستان درباره خطر عدم مشروعیت هشدار داد

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، از مذاکره‌کنندگان نظام جمهوریت خواست «با یک صدا» به مذاکره با گروه طالبان در نشست سرنوشت‌ساز آتی در ترکیه بروند تا نه تنها با طالبان بلکه با جهان به توافق برسند.

او در جریان سخنرانی درباره طرح صلح خود در کاخ ریاست جمهوری گفت: «در ترکیه با یک صدا بروید. با انسجام بروید. ترکیه وقت این است که ما و دنیا به توافق نو برسیم. تنها توافق با طالبان مطرح نیست. توافق با دنیا و منطقه مطرح است. اگر همکاران ما می‌خواهند ترکیه واقعا نقطعه عطف باشد، پیام‌های واضح را برای همکاری داشته باشید.»

قرار است نشست صلح افغانستان به زودی در ماه جاری میلادی در استانبول برگزار شود تا نقشه‌ راه سیاسی کشور تدوین شود.

آمریکا، سازمان ملل متحد و ترکیه می‌خواهد این نشست را در ظرف ۱۰ روز از ۱۶ تا ۲۶ آوریل بین رهبران طالبان و نمایندگان نظام جمهوری اسلامی افغانستان برگزار کند تا بر سر آتش‌بس، مشارکت سیاسی و موافقت‌نامه صلح توافق حاصل شود.

آمریکا برای جلب مشارکت طالبان در نظام سیاسی کشور، پیشنهاد داده است که حکومت انتقالی صلح ایجاد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای غنی در جریان تشریح طرح صلح خود با رد پیشنهاد آمریکا گفت:« تلاطم‌ها قابل مدیریت است. ما خود را در خطر نمی‌بینیم که هر نظریه‌‌ای را سانسور کنیم. کشوری آزاد هستیم. بیایید اهداف مطلوب‌تان را از طریق رجوع به مردم برآورده کنید.»

او بار دیگر از برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام حمایت کرد و افزود:«انتخابات منبع مشروعیت است. در شرایط بسیار دشوار با همکاران ما به نتیجه رسیدم که انتخابات ضروری است و غیر از آن مشروعیت زیر سوال می‌رود. هر کسی که در زعامت باشد، منبع مشروعیت اراده آزاد زن و مردم افغانستان است. در غیر آن مساوات هر افغان با افغان دیگر زیر سوال می‌رود. ما در چارچوب جمهوریت بحث داریم، گفتمان داریم، شکایت داریم، گلایه داریم و در عین حال نتیجه داریم. کل ما خود را در چارچوب جمهوریت می‌بینیم.»

طرح ریاست جمهوری افغانستان سه مرحله دارد و هدف از آن، که با عنوان «رسیدن به حالت مطلوب» ارایه شده است، رسیدن از «جنگ نامحدود» به «صلح پایدار و عادلانه» تعریف شده است.

این سه مرحله در بخش‌های توافق سیاسی، حکومت صلح و صلح‌سازی، دولت‌سازی و ایجاد بازار توضیح داده شده است.

آقای غنی با بررسی اوضاع همچنین گفت:« با کشت و کشتاری که وضعیت روان است و با تخریبی که روان دارد، هوشیاری و تمرکز می‌خواهد. ما باید لحظه‌ای هم غافلگیر نباشیم و اگر خدای نخواسته طالبان این فرصت طلایی را از دست دادند، ملت دوباره تصمیم بگیرد. فراخواستن لویه جرگه باز هم ضروری است. ایده‌‌های حکومت‌های موقت بی‌ثباتی می‌آورد. کسی حق گرفتن رای مردم و انتخاب شدن کسی را نگیرد.»

بیشتر از جهان