جدیدترین گزارش عفو بین‌الملل از نقض گسترده حقوق بشر در ایران

«بازداشت خودسرانه صدها معترض، مخالف و دگراندیش و مدافع حقوق بشر همچنان در ایران ادامه دارد» - زندان فشافویه، عکس از تسنیم

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر جهان در سال گذشته میلادی، از جمله در ایران، ضمن اشاره به موارد معمول نقض حقوق مردم در کشورهای مختلف، از تاثیر همه‌گیری کرونا بر آن می‌گوید.

در بخش خاورمیانه و شمال آفریقای گزارش، گفته شده است که دولت‌ها در سراسر منطقه در پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹ وضعیت اضطراری اعلام کرده یا قوانینی برای اعمال محدودیت‌های نابجا بر آزادی بیان تصویب کردند و افراد به دلیل انتقاد از واکنش حکومت‌ها به این بیماری، تحت آزار و اذیت و پیگرد قانونی قرار گرفتند.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر، در مورد ایران نیز گفته است که در سال میلادی ۲۰۲۰، مقامات ایران به شدت حقوق آزادی بیان، تشکل‌ها و تجمعات را، و نیروهای امنیتی نیز با استفاده غیرقانونی از قوای قهریه، اعتراضات را سرکوب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه گزارش آمده است که در سال گذشته نیز «بازداشت خودسرانه صدها معترض، مخالف و دگراندیش و مدافع حقوق بشر همچنان در ایران ادامه دارد، و زنان و نیز اقلیت‌های قومی و مذهبی، با تبعیض نهادینه و خشونت روبه‌رو بودند ... و ناپدیدسازی‌های قهری، شکنجه و سایر رفتار‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی به صورت گسترده و سازمان‌یافته، و همراه با مصونیت مرتکبان از مجازات، اعمال شد.»

عفو بین‌الملل مانند سال‌های گذشته، ضمن انتقاد از وجود مجازات‌های بدنی مانند شلاق و قطع عضو در جمهوری اسلامی ایران، از «نقض سازمان یافته» حقوق دادرسی منصفانه در ایران می‌گوید و تاکید می کند که حکومت از مجازات اعدام به عنوان «سلاحی برای سرکوب سیاسی» استفاده کرده است.

عفو بین‌الملل یک جنبش جهانی با عضویت بیش از هفت میلیون نفر است و اعضای آن برای تحقق جهانی مبارزه می‌کنند که در آن همه مردم از حقوق برابر برخوردار باشند و موازین مربوط به حقوق بشر به‌طور کامل رعایت شود.