«صدور کیفرخواست برای افراد ناشناس اوکراین را به اقدام علیه ایران نزدیک می‌کند»

سفیر اوکراین می‌گوید، ما نمی‌دانیم این افراد چه کسانی هستند و اتهام آنها چیست

سپاه پاسداران هواپیمایی اوکراینی را با ۱۷۶ مسافر و خدمه سرنگون کرد-Akbar TAVAKOLI / IRNA / AFP

سفیر اوکراین در کانادا می‌گوید، تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای صدور کیفرخواست برای ۱۰ متهم در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی، درحالی که آنها را معرفی نمی‌کند، اوکراین را به تصمیم‌گیری در مورد اقدام قانونی علیه ایران نزدیک‌تر می‌کند.

غلامعلی عباس ترکی، دادستان سابق نظامی استان تهران روز گذشته اعلام کرده بود که برای ۱۰ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی کیفرخواست صادر شده اما نام آنها را اعلام نکرد.

سی‌بی‌سی کانادا به نقل از اندری شوچنکو نوشت: «این اقدام ما را به تصمیم‌گیری در مورد اینکه چگونه باید با این موقعیت برخورد کنیم، نزدیک‌تر می‌کند. اقداماتی نظیر ارجاع پرونده به دادگاه بین‌المللی».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای اوکراینی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با موشک‌های سپاه بر فراز تهران هدف گرفته شد و سرنگون شد. همه ۱۷۶ مسافر و خدمه این هوپیما جان باختند.

با گذشت ۱۵ ماه از این فاجعه، جمهوری اسلامی همچنان بر گزارش‌های اولیه مبنی بر «خطای انسانی» اصرار دارد.

اوکراین به عنوان کشور مالک این هواپیما و کانادا به عنوان کشوری که بیشترین تعداد قربانیان را در هواپیمای اوکراینی دارد، در مورد شفافیت تحقیقات تردید داشته و تاکید دارند که تهران همچنان به بسیاری از پرسش‌ها و ابهام‌های موجود پاسخ نداده است.

از جمله پرسش‌ها این است که چرا جمهوری اسلامی در شرایط جنگی پس از حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق، منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرد، چرا پس از موشک اول، موشک بعدی هم شلیک شد، چرا صحنه سانحه به سرعت پاکسازی شد، چرا خانواده قربانیان تحت فشار و هدف تهدید قرار گرفتند و بسیاری موضوعات فنی دیگر که همچنان مبهم باقی مانده است.

سفیر اوکراین در کانادا می‌گوید دولتش از نتیجه تحقیقات جنایی و فنی راضی نیست و از جانب مقامات تهران شاهد همکاری خوبی نبوده است.

او می‌گوید، در حالی گفته می‌شود برای ۱۰ نفر کیفرخواست صادر شده که نمی‌دانیم این افراد چه کسانی هستند و اتهام آنها در روند منتهی به سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی چیست.

بیشتر از جهان