فوران مواد مذاب آتشفشانی در ایسلند گردشگران را فراری داد

آتشفشان خاموش ریکیاویک بعد از تقریبا ۸۰۰ سال، فعال شده است

علی‌رغم محدودیت‌های ویروس کرونا، حدود ۳۰ هزار نفر از زمان شروع فوران آتشفشان از این مکان بازدید کرده‌اند- Halldor KOLBEINS / AFP

شکافی جدید در آتشفشانی در ایسلند، باعث فوران مواد مذاب شده و مقامات را مجبور کرده است تا صدها گردشگری را که از دیدن این صحنه حیرت‌زده شده بودند، از این مکان در نزدیکی پایتخت ایسلند، خارج کند.

بالگردی که در حال رصد منطقه بود، این شکاف را که ۵۰۰ متر طول دارد، شناسایی کرده است.

این شکاف حدود یک کیلومتر با نوک قله آتشفشانی کوه فاگرادالسفیال در دره گلدینگادالیر فاصله دارد. این آتشفشان خاموش در ۱۹ مارس، بعد از تقریبا ۸۰۰ سال، فعال شده است.

بعد از فوران جدید، وزارت مدیریت بحران ایسلند از تمام گردشگران خواست بلافاصله منطقه را ترک کنند.

این درخواست به عنوان اقدامی احتیاطی توصیف شده است و گفته می‌شود خطری جدی‌ جان افراد را تهدید نمی‌کند چرا که این شکاف از مسیرهای پیاده‌روی فاصله دارد.

سیگوریون ویگار، عضو تیم تفحص و نجات گفت: «ما دو شکاف کوچک داشتیم که درست در اطراف جاهایی که مردم پیاده‌روی می‌کردند باز شدند؛ بنابراین می‌خواهیم این منطقه را تخلیه کنیم تا بفهمیم چه چیزی در حال وقوع است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محل فوران جدید، اما به جاذبه جدیدی برای گردشگران در جنوب غربی ایسلند مبدل شده و صدها نفر را به خود جذب کرده است تا از آن عکس بگیرند و این پدیده را از نزدیک تجربه کنند.

گرچه فعالیت‌های آتشفشانی در این «جزیره آتش و یخ» رایج است و به طور میانگین، هر پنج سال یک بار حداقل یک مورد اتفاق می‌افتد اما این حوادث اغلب در مناطق دورافتاده‌تر این کشور رخ می‌دهند؛ اما این فوران این بار تنها ۲۵ کیلومتر با ریکیاویک، پایتخت ایسلند، فاصله دارد. این مکان با شش کیلومتر پیاده‌روی از بندر ماهیگیری گرینداویک، به راحتی قابل دسترسی است. 

به گفته اداره گردشگری ایسلند، علی‌رغم محدودیت‌های ویروس کرونا، حدود ۳۰ هزار نفر از زمان شروع فوران آتشفشان از این مکان بازدید کرده‌اند.

اداره هواشناسی ایسلند گفته است که شکاف جدید در این کوه، خطر یا تاثیری احتمالی بر حمل‌ونقل هوایی در فرودگاه کفلاویک در نزدیکی این منطقه نخواهد داشت.

مگنوس گودموندسون، متخصص ژئوفیزیک، گفت که مرحله دوم فوران احتمالا شروع شده است، چون رود مواد مذاب ممکن است به سمت شمال منطقه آغاز شکاف در حرکت باشد. او به آسوشیتد پرس گفت: «اکنون خروج مواد مذاب کمتری از دو شکاف اولیه را شاهد هستیم. این ممکن است نشان دهنده آغاز مرحله دوم فوران باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان