دوقلوهای به هم چسبیده بنگلادشی با موفقیت از هم جدا شدند

در این عمل سی ساعته، ۳۵ پزشک دخالت داشتند

MIKLOS BEMER / ADPF / AFP

یک تیم جراحی متشکل از ۳۵ پزشک توانستند دو دختر دوقلوی بنگلادشی را که به طور مادرزاد از ناحیه سر بهم هم متصل بودند را با موفقیت جدا کند. 

روز جمعه، پس از اتمام این عمل ۳۰ ساعته که در بیمارستانی نظامی در داکا، پایتخت بنگلادش انجام شد، این دو خواهر سه ساله، رابعه و رقیه، در وضعیت پایدار قرار گرفتند. 

تیم پزشکی یک بنیاد خیریه مجارستانی به نام «بنیاد اقدام برای افراد بی‌پناه» سرپرستی این عمل را بر عهده داشت.

عمل جداکردن این دوقلو که به «عمل رهایی» معروف شد، حاصل تلاش مشترک پزشکان این دو کشور بود. 

برای جدا کردن این دوقلوی به هم چسبیده سه عمل جراحی لازم بود. به هم چسبیدگی دوقلوها از ناحیه سر، یک پدیده نادر است و در هر ۲.۵ میلیون تولد زنده، یک مورد اتفاق می‌افتد.

اقدام برای جداکردن این دوقلو، سال گذشته با جداسازی قسمت‌های مشترک ورید مغزی آنها در داکا آغاز شد. 

اوایل سال جاری در بوداپست، یک دستگاه ویژه ساخت مجارستان در سر این دو قلو جاسازی شد تا پوست و بافت‌های نرم جمجمه‌های آن‌ها کشیده شود. 

پس از اتمام موفقیت‌آمیز عمل دوم، آندراس چوکای، جراح مغز و اعصاب دخیل در این جراحی، به یورونیوز گفت که این عمل، جراحی بسیار پیچیده‌ای‌ است و احتمال مرگ در آن بالاست. سازمان خیریه مذکور اعلام کرد، «این دوقلو در وضعیت پایداری قرار دارند، اما احتمال بروز عوارضی هم  هنوز هست». 

«علی‌رغم خطرات موجود، این جراحی شانس داشتن زندگی بهتری را به این دوقلو می‌بخشد و راه را برای استفاده از روش‌های جدید معالجه دوقلوهای به‌هم‌پیوسته هموار می‌کند». 

این خبر، در پی گزارش مشابه عمل موفقیت‌آمیز دوقلوی متصل پاکستانی، صفا و مروه اولاه، منتشر می‌شود. آن دوقلوی دو ساله پاکستانی، پس از انجام چند عمل جراحی در بیمارستان «گریت اورموند استریت» در ماه ژوئیه در لندن، با موفقیت از هم جدا شدند. 

عمل جراحی آنها، که یک فرد خیّر هزینه آن را پرداخت کرد، در کل بیش از ۵۰ ساعت طول کشید و بیش از صد نفر از کادر بیمارستان در آن شرکت داشتند. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان