ارتش موزامبیک شهر تحت اشغال داعش را آزاد کرد

افرادی که نجات یافته‌ و پیدا شدند، شاهد انبوه اجسادی بودند، که هنگام فرار از گرسنگی یا تشنگی جان باخته‌اند

«جان‌های بسیاری از دست رفت و اماکن بسیاری تخریب شد. اما مردم اکنون در امنیت هستند» - Alfredo Zuniga / AFP

ارتش موزامبیک گفت شهری در شمال موزامبیک که ماه گذشته مورد حمله شورشیان وابسته به داعش قرار گرفت، بعد از کشته شدن این شبه نظامیان و بازپس گیری آخرین ناحیه در منطقه آزاد شده است.

در همین حال، صدها نفر از مردمی که از خشونت‌های پالما فرار کرده‌اند به پمبا سرازیر شدند. شهری بندری در ۲۵۰ کیلومتری جنوب منطقه تحت درگیری که اکنون نیز پر از افرادی است که به دلیل خشونت سابق اسلام‌گرایان و گردبادی مرگبار در سال ۲۰۱۹، خانه و کاشانه خود را از دست داده و به آنجا پناه بردند.

چونگو ویدیگال، سخنگوی ارتش در اظهاراتی که از شبکه تلویزیونی دولتی تی‌وی‌ام در شامگاه یکشنبه پخش شد، گفت: «ما پاکسازی شهر را تکمیل کردیم.  این منطقه تنها جای حساسی بود که باید پاکسازی می‌کردیم، این شهر اکنون کاملا امن است.»

آرمیندو نگونگا، دبیر امور داخلی استان کابو دلگادو روز دوشنبه به رویترز گفت: «شهر پالما به کنترل دولت درآمده است.» آقای نگونگا افزود: «جان‌های بسیاری از دست رفت، زیرساخت‌ها تخریب شد. اما مردم اکنون در امنیت هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۲۴ مارس شورشیان به شهر ساحلی پالما حمله کردند که نزدیک یک پروژه ۶۰ میلیارد دلاری استخراج گاز طبیعی قرار دارد و قرار است اقتصاد موزامبیک را متحول کند. به گفته دولت ده‌ها نفر طی این حمله کشته شدند.

تصاویر شبکه تلویزیونی تی‌وی‌ام سربازی را نشان می‌دهد که در حال پوشاندن بدنی بی‌جان در خیابان است وهمچنین ساختمان‌های سوخته در این تصاویر دیده می‌شود.

شورشیان وابسته به داعش از ۲۰۱۷ به گونه‌ای روزافزون در استان کابو دلگادو فعالیت می‌کنند ولی معلوم نیست که هدف متحدی داشته باشند.

گروه‌های امداد معتقدند تازه‌ترین حملات باعث جابجایی ده‌ها هزار نفر شده است و بسیاری از آنان به جنگل‌های متراکم گریخته یا با قایق فرار کرده‌اند. اما میزان مرگ و میر و بی‌خانمان شدن افراد هنوز دقیقا مشخص نیست و بسیاری از شهروندان مفقود هستند.

نجات‌یافتگان شاهد انبوه اجسادی بودند، شاهد انبوه اجسادی بودند، که هنگام فرار از گرسنگی یا تشنگی جان باخته‌اند. 

© The Independent