بازنشستگان ایران، اعتراض به وضع معیشت را از سر گرفتند

معترضان شعار می‌دادند: «‌ما دیگه رای نمی‌دیم، خیلی دروغ شنیدیم»

همزمان با اعتراض‌های سراسری بازنشستگان در شهرهای ایران، یکشنبه ۱۵ فروردین جمعی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در تهران، کرج و اراک، با تجمع مقابل سازمان تامین اجتماعی برای چندمین بار پیایی نسبت به معیشت خود اعتراض کردند. تجمع کنندگان با سر دادن شعار «‌ما دیگه رای نمی‌دیم، خیلی دروغ شنیدیم» خواستار رسیدگی به مطالبات خود شده‌اند.

تصاویری که از تجمع تهران منتشر شده است، نشان می‌دهد که یکی از بازنشستگان با در دست داشتن قابلمه خالی، اعتراض خود را به خالی بودن سفره این قشر و مشکلات معیشتی آنان به شکلی ملموس نشان داده است. سفره‌های مردم و به ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در ایران، بسیار کوچک‌تر از قبل شده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، بخشی از مطالبات این شهروندان، عبارت است از افزایش مستمری‌های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال، و نیز محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبات متناسب‌سازی، که در قالب بیانیه تجمع اعتراضی نیز بیان شده‌ است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌گویند باتوجه‌ به افزایش شدید قیمت‌ها و گرانی و تورم، و دشوارتر شدن تامین نیازهای اولیه، حقوق بازنشستگی و مستمری آنان نیز می‌بایست متناسب با سبد معیشت افزایش یابد. 

در پی تجمع اعتراضی شماری از بازنشستگان تأمین اجتماعی در روز ۱۷ اسفند ۹۹ در تهران و ۱۸ شهر دیگر، نیروهای امنیتی با خشونت فراوان و ضرب و شتم، شماری از معترضان را دستگیر کردند و مانع ادامه تجمعات شدند. در پی آن تجمع‌ها، اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد که تعدادی از معترضان در تهران بازداشت شده‌اند. به گزارش پایگاه خبری حقوق‌بشری هرانا، همزمان با اعتراض سراسری بازنشستگان در کشور، تجمعی نیز با حضور کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار در تهران برگزاری شده‌ بود. اعتراضات تهران با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و دست‌کم ۳ شهروند به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بر پایه آن گزارش، بازداشت یکی از این شهروندان با ضرب و شتم او همراه بود. 

در آن تاریخ، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در شهرهای کرمان، شیراز، شوش، مشهد، تبریز، رشت، اصفهان، شوشتر، یزد، ایلام، خرم آباد، قزوین، کرج، کرمانشاه، اهواز، شاهرود، ارومیه، بهشهر و اراک نیز دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش پایگاه خبری هرانا، معترضان در مقابل اداره‌های کل تامین اجتماعی شهرهای خود، با سر دادن شعارهایی از قبیل «وعده وعید کافیه  سفره ما خالیه» و همخوانی ترانه «همراه شو عزیز»، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. 

برخی از مطالبات ، افزایش مستمری‌های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال، و نیز محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبات متناسب‌سازی بوده ‌است.

مشکلات این شهروندان ایران که با افزایش تورم و معضلات دیگر اقتصادی کشور، دم به‌ دم افزایش یافته است، در سال آینده  نیز همچنان ادامه خواهد یافت و بعید به نظر می‌رسد تغییری در سیاست‌های دولت در این خصوص صورت گیرد. 

سال گذشته نیز سال بسیار پرآشوبی برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی بود و معترضان به آن وضعیت، تجمعات فراوانی در شهرهای مختلف برپا کردند. 

شهرهای مختلف کشور در ماه‌های اخیر شاهد تجمعات اعتراضی متعدد شهروندانی بوده است که به دلیل مشکلات معیشتی و صنفی اقدام به تجمع کرده‌اند و این چندمین تجمع اعتراضی از سوی بازنشستگان، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، کارگران و معلمان در شهرهای ایران است که نسبت به شرایط سخت معیشتی خود اعتراض دارند. 

مشکلات اقتصادی و ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، از جمله دلایلی است که دولت را نسبت به اجرای تعهدات خود ناتوان کرده است.