اعتراض در ایران: نوروز نه چندان پیروز برای مستمری بگیران

بازنشستگان در ده شهر ایران در مقابل ساختمان تأمین اجتماعی گرد آمدند

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با تکرار و «داغ» کردن عنوان «دستمزد ۱۴۰۰»، در این خصوص واکنش نشان داده‌اند- عکس از تسنیم

بسیاری از پژوهش‌ها و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که خط فقردر سال جاری تنها در تهران به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. تا اردیبهشت ماه امسال، یعنی ۱۱ ماه پیش، خط فقر برای یک خانوار ۴ نفری در ایران  به ۹میلیون تومان رسیده بود. 

همزمان با اعلام حداقل دستمزد یا حقوق پایه ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی برای کارگران در سال آینده که با افزایش ٣٩ درصدی، به ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسیده است، موجی از اعتراضات به آن آغاز شده است.

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با تکرار و «داغ» کردن عنوان «دستمزد ۱۴۰۰»، در این خصوص واکنش نشان داده‌اند. برخی نوشته‌اند: « دستمزد ۱۴۰۰ یک کشتار سیستماتیک است، جنایت علیه بشریت است. این دستمزد قطعا هزاران گرسنه را خواهد کشت.» 

در عین حال، جمعی از  بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی روز یکشنبه در تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، در مقابل اداره‌های کل تامین اجتماعی گردآمدند. 

تجمعات روز یکشنبه به دلیل تحقق نیافتن مطالبات این صنف، در ۱۰  شهر ایران از جمله تبریز، تهران، اراک، اردبیل، رشت، شوشتر، کرج، کرمانشاه، اهواز، و مشهد، در مقابل ساختمان‌های تامین اجتماعی صورت گرفته است. 

این اعتراضات طی چند روز اخیر در ۱۷ شهر شکل گرفته است. طی چندماه گذشته، تجمعات بسیاری با درخواست افزایش مستمری و تحقق مطالبات کارگران برگزار شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در تجمعات اعتراضی خود، برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری‌های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال، و نیز محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند. 

کارگران ساختمانی در سقز هم صبح روزیکشنبه مقابل ساختمان تامین اجتماعی در اعتراض به «نبود سهمیه بیمه» تجمع اعتراضی برگزار کردند. رئیس سازمان تامین اجتماعی به معترضان گفته است، «هیچ سهمیه‌ای وجود ندارد، از طریق نماینده در مجلس پیگیری کنید.» همزمان، تعدادی از کارگران کارخانه ایران‌مایه تبریز، گلمایه، نیز در اعتراض به تصمیم کارفرما به تعطیلی کارخانه، در مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران در رشت با در دست گرفتن پلاکاردهایی در مقابل اداره کل تامین اجتماعی، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

در کرج نیز بازنشستگان و مستمری‌بگیران با تجمع در مقابل اداره کل تامین اجتماعی با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «پایه حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، در حالی که خط فقر ۱۰ میلیون تومان است»، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. 

شورای عالی کار روز یکشنبه ۲۴ اسفندماه، با افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران، حقوق این قشر از جامعه را از یک میلیون و ۹۱۲ هزار تومان به دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تغییر داد. بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به این میزان اندک افزایش حقوق واکنش نشان دادند و نوشتند، خبر افزایش دستمزد کارگران، به مرگ گرفتن است تا به تب راضی شوند. آنان به فاصله زیاد خط فقر تا حقوق مصوب شورای عالی کار اشاره می‌کنند و می‌گویند دولت به عنوان بزرگترین کارفرما، حاضر نیست معادل خط فقر اعلامی بانک‌مرکزی، حقوق پرداخت کند.