بریتانیایی‌های واکسینه شده نیازی به قرنطینه پس از سفر ندارند

قرار است روز دوشنبه، بوریس جانسون مقررات جدید سفرهای خارجی را اعلام کند

مقررات قرنطینه در بریتانیا به تدریج کاهش می‌باید - JUSTIN TALLIS / AFP

بریتانیایی‌هایی که هر دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند، از این به بعد نیاز ندارند تا پس از بازگشت از سفر خارجی، ۱۰ روز خود را قرنطینه کنند.

روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد افرادی که از کشورهای کم‌خطر (سبز) به بریتانیا بازمی‌گردند، ممکن است به آزمایش‌های کمتری نیاز داشته باشند و لازم نباشد که ۱۰ روز کامل خود را قرنطینه کنند. بر اساس برنامه‌های قبلی دولت بریتانیا، افرادی که از سفر به این کشور برمی‌گردند، فارغ از اینکه واکسینه شده‌اند یا نه، همچنین به تست کووید ۱۹ قبل از پرواز نیاز خواهند داشت.

در همین رابطه، روزنامه تایمز در روز جمعه گزارش داد سفر به کشورهای با شرایط قرمز، به روال سابق ممنوع است.

نرخ واکسیناسیون کمتر در اروپا مانند فرانسه که به طور سنتی، مقصد بسیاری از بریتانیایی‌ها در تعطیلات است، برای مسافران بریتانیایی خطرناک است. در حال حاضر بر اساس مقررات قرنطینه، سفر تفریحی به خارج از کشور ممنوع است. اما گویا قرار است از روز دوشنبه، محدودیت‌ها کاهش یابد.

در حال حاضر همراه‌ داشتن گواهی آزمایش منفی کرونا برای کسانی که به هر شیوه به بریتانیا سفر می‌کنند، ضروری است و باید ۷۲ ساعت قبل از سفر، آزمایش کرونا انجام شده باشد. عدم ارائه گواهی آزمایش کرونا، منجر به محکومیت پرداخت جریمه نقدی تا ۵۰۰ پوند می‌شود. همچنین، تمامی مسافران به بریتانیا، با ورود به این کشور باید تا ۱۰ روز قرنطینه شوند. نتیجه منفی آزمایش کرونا، دوران قرنطینه را به ۵ روز کاهش می‌دهد.

پیش‌تر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در پارلمان این کشور، مراحل تدریجی بازگشایی مکان‌های عمومی در انگلستان را اعلام کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از روز ۲۹ مارس (نهم فروردین)، گردهمایی افراد در فضای باز میان شش نفر یا ساکنان دو خانه مجاز شده است، از جمله دیدار در حیاط خانه‌ها. همچنین، مکان‌‌های ورزشی فضای باز از جمله زمین‌های تنیس و بسکتبال، و استخرهای روباز، بازگشایی شدند و ورزش‌های رسمی هم ازسرگرفته شده است. از این تاریخ، مقررات ماندن در خانه به پایان می‌رسد، اما مردم تشویق می‌شوند که در صورت امکان در محله خودشان بمانند.

آقای جانسون افزود که از آن تاریخ، بازهم هر جا که ممکن باشد، مردم دورکاری خواهند کرد، اما سفر به خارج از بریتانیا هنوز مجاز نخواهد بود.

در مرحله بعدی، از ۱۲ آوریل (۲۲ فروردین)، مکان‌‌های تفریحی فضای باز از قبیل باغ‌وحش‌ها و پارک‌های بازی و آرایشگاه‌ها بازگشایی می‌شوند.

در مرحله سوم، از روز هفدهم ماه می (۲۷ اردیبهشت) بیشتر مقررات تماس اجتماعی لغو می‌شود و گردهمایی نامحدود افراد در فضای بسته هم آزاد خواهد شد.

آقای جانسون گفت که امیدوار است تا از روز بیست و یکم ماه ژوئن (۳۱ خرداد)، همه محدودیت‌های قانونی وضع شده برای تماس اجتماعی، لغو شده باشد.

در مقابل، عضو کارگروه مشترک تزریق واکسن و ایمن‌سازی، در مصاحبه با رادیو تایمز گفته است که برای بازگشتن زندگی به روال عادی، حتی ماه آوریل هم زود به نظر می‌رسد. او گفت: «ممکن است آدم خیال کند وقتی همه افراد گرو‌ه‌های در معرض بیشترین خطر یا اکثریت آن‌‌ها را ایمن کردیم، دیگر مشکل حل شده است. اما متأسفانه این‌طور نیست، زیرا وقتی این کار انجام دادیم، همچنان بخشی از واکسن‌ها ۱۰۰ درصد مؤثر نیست و تازه همه مردم هم آن را نزده‌اند. پس تا حدودی شاهد بیمار شدن افراد جوان‌تر خواهیم بود.»

وی افزود: «بسیاری از افراد به بیماری مبتلا نشده‌اند و هنوز آسیب‌پذیرند. پس اگر در ماه آوریل ناگهان بگوییم «خب، دیگر همه‌گیری تمام شده است» و به روال عادی زندگی بازگردیم، دچار موج دیگری از ابتلا به این بیماری می‌شویم و عده بسیاری مریض می‌شوند که این بسیار مشکل‌زا است.» او در پاسخ به سؤالی، مشخصاً در مورد ماه آوریل گفت: «هنوز برای بازگشت به روال عادی زود است.»

بیشتر از جهان