صالحی: نسبت به احیای برجام «خوش‌بین» هستم

رئيس سازمان انرژی اتمی در کلاب‌هاوس گفت مانع اصلی مذاکرات بر سر احیای برجام رفع شده

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی- François WALSCHAERTS / AFP

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه سابق ایران، روز جمعه با حضور در اتاقی در نرم‌افزار «کلاب‌هاوس» به برخی سئوالات پاسخ گفت. مدیریت این اتاق بر عهده مصطفی فقیهی، مدیرمسئول روزنامه «انتخاب» بود. سئوال‌کنندگان عمدتا از ایران بودند مثلا محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب سابق مجلس ایران. اما به برخی چهره‌های رسانه‌ای و دانشگاهی خارج از کشور نیز امکان سئوال پرسیدن داده شد.

نکته مهم گفته‌های آقای صالحی در پاسخ به همان سئوال اول از سوی آقای صادقی در مورد برجام بود. او با اشاره به موضوع اصلی که باعث بن‌بست در مذاکرات مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام شده یعنی این سئوال که اول آمریکا تحریم‌ها را لغو کند یا اول ایران، اقدامات هسته‌ای خود را کاهش دهد، این بحث را «کودکانه» خواند و گفت دو طرف آن‌را حل کرده‌اند و از آن فراتر رفته‌اند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مدعی شد که «فعلا چند قدم جلو رفتیم» و گفت «این‌که از چنین مرحله‌ای عبور کردیم، نویدبخش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد مذاکرات هفته آینده سخن می‌گفت که در وین، پایتخت اتریش، بین ایران و طرفین باقی‌مانده در برجام یعنی سه کشور اروپایی باضافه چین و روسیه انجام خواهد شد.

صحبت‌های آقای صالحی در رسانه‌های داخل ایران نیز بازتاب یافت. ایرنا در گزارشی از او نقل کرد: «بن‌بست در حال شکسته شده است. ظاهرا بن‌بست اولیه شکسته شده و این همانطور که عرض کردم نوید بخش است.»

او در تصریح حرفش گفت وقتی مذاکرات وارد مرحله فنی شوند این بحث «اول تو، اول تو… دور زده می‌شود.»

این بحث‌ها باعث اعتراض یکی از حاضرین اصولگرا شد که گفت این کنار گذاشتن موضع رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، است که گفته بود اول باید تحریم‌ها لغو شوند و این راستی‌آزمایی شود تا بعد ایران دست به کاهش اقدامات هسته‌ای بزند.

او در پاسخ به سئوال دیگری از صادقی از پروژه هسته‌ای ایران دفاع کرد و گفت به نفع ایران بوده است و آن‌را همگام با برنامه‌های هسته‌ای قبل از انقلاب ایران خواند. این حرف او توسط چند نفر از حضار به چالش کشیده شد. از جمله دکتر علیرضا نامور حقیقی از کانادا که سئوالات متعددی در این مورد مطرح کرد. حقیقی به آماری اشاره کرد که نشان از خسارت‌های گسترده‌ای که به ایران آمده می‌داد.

آقای صالحی از جمله ادعا کرد  که «هزینه»هایی که ایران داده است ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد و نمونه آن‌را این گفته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دانست که گفته آمریکا به این خاطر با چین مقابله می‌کند که این کشور مقابل نظم مستقر در جهان بعد از جنگ جهانی دوم ایستاده است. صالحی از سیاست‌های جمهوری اسلامی دفاع کرد و گفت «استقلال سیاسی» این کشور آن‌را از تمامی سایر همسایه‌ها متمایز می‌کند.

این در حالی است که اقتصاد جمهوری اسلامی در چند سال گذشته با بحران و رکود شدید مواجه بوده، و نارضایتی گروه‌های مختلف اجتماعی به شکل تظاهرات اعتراضی جلوه گر شده است.

آقای صالحی در جایی از صحبت‌های خود از «دولت و مردم روسیه» تشکر کرد که علیرغم مقروض بودن ایران همچنان به کار در برنامه هسته‌ای ادامه می‌دهند؛ گمانی که با دعاوی استقلال همخوانی نداشت.

او در ضمن در انتقاد از مخالفان برجام، آن‌ها را «همصدا با اسرائیل» خواند.

صالحی در پاسخ به سئوالی از فرناز فصیحی، خبرنگار «نیویورک تایمز»‌ گفت «بن‌بست بر سر برجام به نفع منطقه، آمریکا و یا ایران» نیست. او تاکید کرد که:‌ «در مسیر گفتگو برای احیای برجام هستیم. رو به جلو داریم حرکت می‌کنیم…. به نظر می‌رسد این بن‌بست شکسته شده؛ ما در یک مسیر همواری داریم قرار می‌گیریم… من نسبت به احیای برجام خوشبین هستم.»