آمریکا آماده بازگشت به برجام؛ ایران مخالف مذاکره مجدد

موضع تهران همچنان مخالفت با مذاکره دوباره است و تاکنون سه بار پیشنهاد ایالات متحده برای شروع مذاکرات را رد کرده است

اسرائیل به دقت روند مذاکرات در مورد ایران را زیر نظر دارد -ALEX HALADA / AFP

انتشار خبر برگزاری یک نشست مجازی که با حضور بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه برگزار شد تا راهبرد چگونگی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را مشخص کند، نشان داد که تهران برای انعطاف بیشتر تحت ‌فشار قرار دارد.

به نوشته اورشلیم پست، درحالی‌که به نظر می‌رسد ایالات متحده دست بالاتری در این مانور سیاسی را دارد، اما همچنان اسرائیل با دقت روند مذاکرات را زیر نظر دارد.

موضع تهران تا کنون این بوده است که نیازی به مذاکره مجدد نیست و در همین راستا سه بار پیشنهاد ایالات متحده برای شروع مجدد گفتگوهای مستقیم را رد کرده است. تهران گفته که اگر ایالات متحده همه تحریم‌های اقتصادی را لغو کند، ایران نیز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای باز خواهد گشت. این موضوع به جمهوری اسلامی تمام اهرم‌های لازم برای جلوگیری از هرگونه مذاکره بعدی برای افزایش تعهدات و بهبود شرایط توافق را می‌دهد. چیزی که دولت بایدن از روز نخست به دنبال آن بوده است.

جمهوری اسلامی می‌خواهد وقت بخرد. تخمین زده می‌شود که تولید اورانیوم غنی شده بیشتر در ایران، چند ماه طول بکشد. همچنین ایران برخلاف توافق هسته‌ای، سانتریفیوژهای پیشرفته اضافی ایجاد کرده است. به دلیل این مسائل، واشنگتن اصرار بر بازگشت فوری هر دو طرف به برجام دارد.

حسن روحانی در تلاش است تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در ایران، به یک توافق حتی موقت دست یابد، اگرچه ایران اعلام کرده که به طور مستقیم با ایالات متحده مذاکره نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قبل ازروی کار آمدن بایدن، ایران فقط چند هفته به او فرصت داد تا تمام خواسته‌هایش را برآورده کند. این خواسته‌ها در آن زمان شامل پرداخت غرامت و کنارگذاشتن تحریم‌های ناشی از سیاست «فشار حداکثری» بود. پس از چند هفته ایران مهلت جدید تعیین کرد که آن هم به اتمام رسیده است. ایران همچنین مهلت تعیین شده خود برای توقف بازرسی‌های آژانس انرژی هسته‌ای را نادیده گرفت، و به جای آن بازرسی‌ها را کمی کاهش داد.

اما آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هنوز در حال نظارت در تمام مراکز اصلی هسته‌ای است و همچنان اطلاعات جدید را به طور منظم ارائه می‌دهد. تخلفات جدید ایران، ممکن است اهرمی برای دستیابی به‌نوعی فرمولی برای دستیابی به توافقی جدید و توافق‌نامه الحاقی در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اواسط سال ۲۰۲۲ ، تا پیش از انتخابات میان ‌دوره‌ای ایالات متحده باشد. با این حال اسرائیل باید مراقب باشد که نسبت به تهران بیش از حد اعتماد به نفس نداشته باشد. همه این‌ها هنوز فقط در مورد چارچوب مذاکرات است و جمهوری اسلامی در این بازی، دیپلماسی ممکن است خواسته‌های جدیدی را مطرح کند.

بیشتر از جهان