بررسی بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از برگزاری این نشست استقبال و آن را یک «گام مثبت» توصیف کرد

ایران و شش قدرت جهانی ایالات ‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران توافق کردند- JOE KLAMAR / AFP

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد مقام‌های ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا روز جمعه دوم آوریل (سیزدهم فروردین) درباره بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش رویترز، این گفت‌وگوها در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام انجام می‌شود و قرار است علاوه بر بازگشت احتمالی آمریکا، در مورد اطمینان یافتن از اجرای کامل و مؤثر برجام نیز گفت‌وگو شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، دو منبع دیپلماتیک گفته‌اند بریتانیا، فرانسه و آلمان – سه قدرت اروپایی طرف توافق با ایران – پیش از این در روز دوشنبه با ایران در این زمینه گفت‌وگو کرده‌اند.

ساعاتی پس از اعلام این خبر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود در واشینگتن از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه استقبال و آن را یک «گام مثبت» توصیف کرد.

ایران و شش قدرت جهانی ایالات ‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران توافق کردند؛ توافقی که واشنگتن سه سال بعد، از آن خارج شد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا گفته است که قصد دارد با گفت‌وگو برای بازگشت به توافق، زمینه‌ را برای مذاکره در مورد مسائل دیگر فراهم کند، اما آن را مشروط به پیروی کامل ایران از تعهدات خود کرده است.

ایران در مقابل، بازگشت به پیروی از مفاد توافق را مشروط به بازگشت آمریکا و لغو کلیه تحریم‌ها علیه خود کرده است و می‌گوید در مورد توافقی که قبلا درباره آن مذاکره شده، بار دیگر مذاکره نخواهد کرد.