وزیر خارجه آمریکا: برای بازگشت به برجام توپ در زمین ایران است

آنتونی بلینکن می‌گوید ایالات متحده در مورد چگونگی بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات در برجام، با اروپا هم‌‌نظر است

آنتونی بلینکن در یک نشست خبری در بروکسل-OLIVIER HOSLET / POOL / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده که برای شرکت در اجلاس ناتو به بلژیک سفر کرده است، روز چهارشنبه در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران گفت مسیر دیپلماسی هنوز باز است و با تاکید بر آمادگی آمریکا برای پیش رفتن در آن مسیر جهت بررسی چگونگی بازگشت به تعهدات دو طرف در برجام گفت که اکنون توپ در زمین ایران است.

آنتونی بلینکن در یک نشست خبری در بروکسل، درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا برای آغاز گفت‌وگوها میان طرف‌های باقی‌مانده در برجام با حضور آمریکا گفت، «ما خیلی شفاف گفته‌ایم که مسیر دیپلماسی باز است ... وقتی اتحادیه اروپا پیشنهاد داد همه طرف‌های برجام گرد هم آیند تا ببینیم چگونه می‌توانیم به پیروی از برجام بازگردیم، ما پاسخ مثبت دادیم و تا این تاریخ ایران هنوز تصمیم بر آن دارد که شرکت نکند.»

وی اضافه کرد، «از این روز، همانطور که گفته‌ایم، توپ در زمین آنها است تا ببینند آیا می‌خواهند مسیر دیپلماسی را انتخاب کنند و به پیروی از توافق بازگردند. اگر این اتفاق رخ دهد، سپس ما همانطور که گفته‌ایم در پی آن خواهیم بود که یک توافق محکم‌تر و طولانی‌ مدت‌تر بسازیم و در عین حال در مورد برخی مسائل دیگر که اقدامات و رفتار ایران مشکل‌ساز هستند، از جمله بی‌ثبات سازی کشورها در منطقه و برنامه موشکی بالستیک و غیره، گفت‌وگو کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به نشست شب گذشته خود با همتایانش از بریتانیا، آلمان و فرانسه، گفت «همگی ما در مورد ایران، در مورد منافع مشترکمان در ارتباط با اتخاذ دیپلماسی برای بررسی چگونگی بازگشت به پیروی کامل از تعهدات در برجام، بسیار هم‌‌نظر هستیم. ما آماده پیش رفتن در این مسیر هستیم، اما ایران تاکنون (آماده) نبوده است؛ با این حال باید ببینیم چه پیش خواهد آمد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا، گفت دولت جو بایدن اعتراف کرده که سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ شکست خورده است، با این حال، هنوز این سیاست در حال اجرا است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید تخت روانچی گفت: «آمریکا ادعا می‌کند که "توپ در زمین ایران است،" اما دو ماه پس از دولت جدید، آمریکا همچنان ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.» وی در انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفت این سیاست آمریکا را به جایی نمی‌رساند.

ایران و شش قدرت جهانی ایالات ‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران توافق کردند؛ توافقی که واشنگتن سه سال بعد، از آن خارج شد و جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اکنون قصد دارد با گفت‌وگو برای بازگشت به آن، زمینه‌ را برای مذاکره در مورد مسائل دیگر فراهم کند.

ایران که در واکنش به خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده است، بازگشت به پیروی از مفاد توافق را مشروط به بازگشت آمریکا و لغو کلیه تحریم‌ها علیه خود کرده است و می‌گوید در مورد توافقی که قبلا درباره آن مذاکره شده، بار دیگر مذاکره نخواهد کرد.

ایالات متحده و همپیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای آن، به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل، می‌گویند که برجام به تنهایی برای مهار جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی در منطقه کافی نیست و باید علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، در مورد فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران نیز، که آنها تهدیدی علیه امنیت و ثبات خاورمیانه می‌دانند، گفت‌وگو کرد.