کانال‌های ارتباط غیرمستقیم بین ایران و آمریکا سوء‌تفاهم ایجاد می‌کنند

تلاش‌ دولت بایدن برای ارتباط با ایران با سه مانع، فقدان کانال‌ مستقیم ارتباطی، اختلاف نظر مقامات در تهران و انتخابات ریاست جمهوری آینده مواجه است

 بایدن در تلاش برای فهم این نکته است که ایرانی‌ها دقیقا چگونه می‌خواهند پیش بروند، و فکر می‌کند که بخشی از نبود شفافیت ناشی از اختلاف نظر بین مقامات در ایران است-CHIP SOMODEVILLA /Getty Images via AFP

باراک راوید، در مقاله‌ای که در وبسایت آکسیوس منتشر شده، از قول مقام‌های آمریکایی دخیل در مذاکرات ایران، نوشت که تلاش‌های دولت بایدن برای ارتباط دوباره با ایران بر سر برنامه‌هسته‌ای جمهوری اسلامی، با سه مانع عمده مواجه است:‌ فقدان کانال‌های مستقیم ارتباطی، اختلاف نظر مقامات در تهران، و انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران.

این مقاله می‌گوید که «در چارچوب قراردادن دوباره برنامه اتمی ایران» یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی دولت بایدن است، اما طرف‌ها هنوز مذاکرات جدی برقرار نکرده‌اند.

رییس‌جمهور بایدن می‌گوید اگر ایران توافق کند که فعالیت‌های اتمی را که پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای تسریع کرده، کاهش دهد و کاملا به برجام بازگردد، آمریکا مایل به تسهیل تحریم‌ها و بازگشت به توافق اتمی ۲۰۱۵ است.

این مقاله با اشاره به اطلاعات پشت پرده می‌گوید که طرف ایرانی چند پیشنهاد آمریکایی‌ها برای ملاقات رسمی و حتی غیررسمی را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده مقاله می‌گوید مقام‌های آمریکایی به او گفته‌اند که روابطشان با تهران، از طریق فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا، به شکل غیرمستقیم است؛ و این مستلزم زمان بیشتر است و به سوءتفاهم‌ منجر شده است.

در هفته‌های اخیر ایالات متحده پیام‌هایی را به ایران داده مبنی بر این که یا آماده شروع مذاکره با گام‌های اولیه دو جانبه و پیشرفت تدریجی است، و یا این که هر دو طرف فورا به وظایف خود در برجام بازگردند.

ایالات متحده از طریق کانال‌های غیرمستقیم در تلاش است تا دریابد شروع دوباره مذاکرات مستلزم چیست. در یک فقره، ایالات متحده معتقد بود که ایرانی‌ها آماده قبول رویکرد گام‌به‌گام هستند. سپس ایرانی‌ها تصریح کردند چنین تمایلی ندارند.

اکسیوس به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی نوشته که آمریکا پیشنهاد کرده بود که روند مذاکرات، با آزاد کردن سرمایه‌های ایران در کره جنوبی، و گام‌های ایران در جهت توقف برخی موارد نقض برجام، آغاز شود، اما ایران این پیشنهاد را رد کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، دولت بایدن در تلاش برای فهم این نکته است که ایرانی‌ها دقیقا چگونه می‌خواهند پیش بروند، و فکر می‌کند که بخشی از نبود شفافیت ناشی از اختلاف نظر بین مقامات در ایران است.

به نظر می‌رسد که یکی از مذاکرات مهم بر سر این است که آیا رابطه باید قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران باشد، یا پس از آن.

اما یک مقام ایرانی به تلویزیون جمهوری اسلامی گفت که تا قبل از آن که آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند، ایران فعالیت‌های هسته‌ای اش را کاهش نمی‌دهد.

دولت بایدن در حال از دست دادن وقت است و به گفته این مقام ایرانی، اگر نتواند به زودی تحریم‌ها را بردارد، ایران گام‌های بعدی را برخواهد داشت که ممکن است شامل کاهش تعهد به برجام باشد.

اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که این کشور در داخل خود و با طرف‌های دیگر مذاکرات، ایده‌های جدید را بررسی می‌کند اما تاکنون توافقی حاصل نشده است.