همتی: درآمد ارزی بانک مرکزی در سال ٩٩ به یک‌نهم میانگین سال‌های گذشته رسید

«ایران به درآمد نفتی بالای ٥٠ میلیارد دلار عادت کرده است»

رئیس بانک مرکزی شرایط ایران در چند ماه آینده تا برگزاری انتخابات را بی ثبات دانست - عکس از وبسایت بانک مرکزی

رئیس بانک مرکزی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای، با اشاره به نتایج تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری اظهار داشت که در سال ۹۹ درآمد ارزی بانک مرکزی وصولی‌اش به یک‌نهم میانگین سال‌های گذشته رسید.

عبدالناصر همتی در ادامه با ادعای شکست سیاست فشار حداکثری، به وابستگی ایران به درآمد نفتی پرداخت و گفت که ایران به درآمد نفتی بالای ۵۰ میلیارد عادت کرده است. او ابراز امیدواری کرد که بتوان بودجه‌، درآمد و هزینه‌های کشور را بدون درآمد نفتی تنظیم کرد.
وی همچنین ضمن تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ نباید مسائل انتخاباتی را وارد بخش اقتصادی کرد افزود: «سه چهار ماه به انتخابات مانده تا دولت جدید مستقر شود. شرایط در این چند ماه ثبات ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان همتی در حالی مطرح می‌شود که ایران در حال حاضر عملاً از امکان فروش رسمی نفت خود محروم است و به‌ناچار آن را در بازارسیاه و با قیمت بسیار پایین می‌فروشد. کمبودهای ارزی ناشی از تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری ایالات متحده، اقتصاد ایران را به شکل محسوسی ضعیف کرده است. به طوری که طی چند ماه اخیر ایران حتی از تأمین کالاهای ضروری مانند مواد غذایی و دارو نیز ناتوان بوده است.

انتشار عکس‌هایی از شکل‌گیری صف‌های طویل برای خرید مرغ و روغن نشان می‌دهد که برخلاف ادعای همتی، سیاست فشار حداکثری توانسته اقتصاد ایران را به شرایط شکننده‌ای برساند.

پیش از این، همتی در دی‌ماه سال گذشته با انتشار یادداشتی با عنوان «آنچه گذشت...» در حساب اینستاگرام خود، درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در سال‌های پیش از ۹۸ را سالانه بیش از ۴۰میلیارد دلار اعلام کرد و نوشت: «در سال ۹۸ و سال ۹۹ ( تاکنون ) درآمد ناشی از صادرات نفت ایران جمع کمتر از ۲۰ میلیارد دلار و دسترسی بانک مرکزی به آن نیز بسیار کمتر بود.» 

بیشتر از اقتصاد