اولین واکسن کرونا برای حیوانات

روسیه می‌گوید به اولین واکسن کرونای حیوانات مجوز داده است

 در دانمارک میلیون‌ها راسو به ظن انتقال کرونا، قتل‌عام شدند-Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix / AFP

اولین واکسن کرونای برای حیوانات در روسیه مجوز ساخت گرفت. سازمان تنظیم مقررات کشاورزی این کشور امروز، چهارشنبه، اعلام کرد بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده، این واکسن باعث شده آنتی‌بادی علیه ویروس در سگ، گربه، روباه و راسو تولید شود. بر این اساس، روسیه اولین واکسن مورداستفاده حیوانات علیه COVID-19 را ثبت کرد.

به گزارش رویترز، تولید انبوه این واکسن، به نام Carnivac-Cov، از ماه آوریل آغاز خواهد شد.

پیش‌تر سازمان بهداشت جهانی از انتقال ویروس بین انسان و حیوان ابراز نگرانی کرده و اظهار امیدواری کرده بود که این واکسن از گونه‌های آسیب‌پذیر محافظت کرده و جهش‌های ویروسی را خنثی کند.

در روسیه تاکنون فقط دو مورد کووید۱۹ را در میان حیوانات مشاهده‌شده است که هر دو مورد گربه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانمارک سال گذشته پس از نگرانی از انتقال ویروس از انسان به یک راسو برنامه کشتار هفده میلیون راسو را آغاز کرد که هم تصمیم‌گیری و هم شیوه اجرا و دفن راسوها، انتقادات جهانی بسیاری را در پی داشت.

پیش‌بینی می‌شود عمده خریداران این واکسن، مزارع خز و پوست باشند. صنعت مزارع خز روسیه حدود ۳٪ از بازارهای جهانی را تشکیل می‌دهد که طبق ادعای اصلی تجارت، ۳۰٪ در دوره اتحاد جماهیر شوروی کاهش‌یافته است.

به گفته سازمان نظارت بر خدمات دامپزشکی و گیاهی روسیه، «مرحله بعدی همه‌گیری، آلودگی به ویروس کرونا در حیوانات اهلی مزرعه و خانگی است.»

البته بسیاری از دانشمندان و محققان عقیده دارند گربه‌ها و سگ‌ها نقش عمده‌ای در انتقال ویروس کرونا به انسان ندارند و در صورت ابتلا به کووید ۱۹، علائم خود آن‌ها معمولاً خفیف است.

آزمایش‌های بالینی واکسن حیوانات روسی از اکتبر سال گذشته آغاز شد و شامل سگ، گربه، روباه قطب شمال، راسو، روباه و سایر حیوانات بود.

کنستانتین ساونکوف، معاون سازمان خدمات دامپزشکی روسیه در این بیانیه گفت: «نتایج آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که واکسن ایمن و بسیار ایمن زا است؛ زیرا همه حیوانات واکسینه شده آنتی‌بادی‌هایی را برای ویروس کرونا ایجاد می‌کنند.»

روسیه در حال حاضر سه واکسن ویروس کرونا برای انسان دارد که معروف‌ترین آن اسپوتنیک وی است. مسکو همچنین به دو واکسن انسانی EpiVacCorona و CoviVac تأییدیه اضطراری داده است.

بیشتر از جهان