دو نهاد علمی اروپا خواستار آزادی احمدرضا جلالی شدند

«کارشناسان مستقل نگران هستند که حبس انفرادی و عدم دسترسی دکتر جلالی به خدمات پزشکی منجر به مرگ او می‌شود.»

گزارش کارشناسان سازمان ملل وخامت وضعیت دکتر جلالی را نشان می‌دهد- عکس از شبکه‌های اجتماعی

آسترید سودربرگ ویدینگ، رییس هیات مدیره موسسه انجمن تحصیلات عالی سوئد، و پیتر آندرس آلت، مدیر کنفرانس رآکتورهای آلمان، در نامه‌ای سرگشاده، حکومت جمهوری اسلامی ایران را به آزادی فوری احمدرضا جلالی ترغیب کرده و گفتند که او بدون دسترسی به امکانات پزشکی، مورد شکنجه قرار گرفته است.

آقای جلالی کارشناس امور پزشکی در شرایط بحران، و شهروند دوگانه ایرانی و سوئدی است. جمهوری اسلامی ایران ادعا می کند که او اطلاعات محرمانه را به موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، رسانده تا به این کشور در «ترور دانشمندان هسته‌ای» کمک کند. احمدرضا جلالی از سال ۲۰۱۷ در ایران زندانی و اکنون در صف اعدام است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد ‌درباره وخیم‌ترشدن و وضعیت خطرناکی که زندگی جلالی را تهدید می‌کند ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان می‌گویند آقای جلالی مبتلا به سرطان پوست است. سازمان عفو بین‌الملل و موسسه دانشگاهی «اندیشمندان در خطر» - که شبکه‌ای بین‌المللی و مستقر در آمریکا است- نیز درباره احتمال شکنجه شدن او ابراز نگرانی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتر آندرس آلت، در نامه مشترک نوشته است:‌ «گزارش اخیر کارشناسان سازمان ملل به طور شفاف وخامت وضعیت دکتر جلالی را نشان می‌دهد.»

او گفت:‌ «کارشناسان مستقل نگران آن هستند که حبس انفرادی و عدم دسترسی دکتر جلالی به خدمات پزشکی منجر به مرگ او می‌شود.»

«‌از این که ایران اینچنین به حقوق بشر و آزادی اندیشمندان بی‌اعتنایی کرده و زندگی یک دانشمند معتبر را نابود می‌کند، خشمگینم. ایران باید اکنون دکتر جلالی را آزاد کند وگرنه فاجعه رخ خواهد داد.»

آقای جلالی پیشتر برای اجرای حکم اعدام به زندان انفرادی رجایی‌شهر منتقل شد. از نظر کارشناسان سازمان ملل متحد، زندان انفرادی به مثابه شکنجه است. ‌

دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران در فوریه ۲۰۱۸ درخواست تجدیدنظر در حکم اعدام دکتر جلالی را رد کرد. به گفته نویسندگان نامه فوق، دکتر جلالی علی‌رغم احتمال ابتلا به سرطان خون، حق دسترسی به خدمات درمانی را ندارد.

آسترید سودربرگ، در نامه اخیر نوشته است:‌ «ما از رفتار غیرانسانی ایران با دکتر جلالی و فقدان احترام به آزادی دانشگاهی و کرامت انسانی در این پرونده، شوکه شده‌ایم. ما خواستار آزادی فوری او هستیم.»

بیشتر از جهان