وکیل احمدرضا جلالی: حکم اعدام موقتاً به تعویق افتاد

«مذاکرات دیپلماتیک در تعویق حکم مؤثر بوده است»

وکیل احمدرضا جلالی از تعویق اجرای حکم احمدرضا جلالی خبر داد - عکس از شبکه اجتماعی

وکیل احمدرضا جلالی، محقق ایرانی‌-‌سوئدی اعلام کرد که اجرای حکم به‌تعویق‌افتاده و موکلش همچنان دربند ۲۰۹ اوین به سر می‌برد.

هلاله موسویان در این مورد گفت باتوجه ‌به اینکه موکلش تبعه کشور سوئد است و پرونده به‌غیر از وجه قضایی، زوایای دیگری نیز دارد، به نظر می‌رسد «مذاکرات دیپلماتیک در به تعویق افتادن حکم مؤثر بوده است».

چند روز پیش خبر انتقال احمدرضا جلالی به زندان رجایی شهر منتشر شد. این موضوع از سوی همسر و وکیل او نیز تأیید شد. خانم موسویان روز سه‌شنبه ۱۱ آذر گفته بود: «صبح امروز در مراجعه به دادسرای اوین به من گفته شد که قرار است زمان نگهداری آقای جلالی در قرنطینه بند ۲۰۹ به مدت یک هفته دیگر تمدید شود اما در حدود ساعت دو بعدازظهر و پایان ساعت اداری مجدداً به من اطلاع دادند که آقای جلالی ساعت پنج عصر جهت اجرای حکم اعدام به زندان رجایی شهر کرج منتقل خواهد شد.»

 اما بر اساس گفته‌های اخیر خانم موسویان، به نظر می‌رسد موقتاً حکم به حالت تعلیق درآمده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدرضا جلالی پژوهشگر حوزه مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه است که در دانشگاه‌های ایتالیا، سوئد و بلژیک سابقه تدریس دارد. او در سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز برای شرکت در کنفرانسی به ایران سفر کرد، اما در ایران او را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند. این در حالی است که تابه‌حال هیچ‌گونه مدرکی بابت این اتهام از سوی مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی منتشر نشده است.

در پی این اقدام، گروه‌های حقوق بشری و بسیاری از افراد فعال در دانشگاه‌های سراسر جهان، به‌حکم اعدام او اعتراض کردند و خواهان آزادی هر چه سریع‌تر آقای جلالی شدند.

از سوی دیگر، حکومت ایران طی سال‌های اخیر بارها با دستگیری افراد دو تابعیتی که بسیاری آن را نوعی گروگان‌گیری می‌نامند، در صدد مبادله این افراد با زندانیان امنیتی حکومت در خارج از کشور برآمده است. پیش‌تر نیز شهروندان کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر، به‌عنوان جاسوس بازداشت شده‌اند که برخی از آنها همچنان در زندان‌های ایران به سر می‌برند.